February 7, 2011

Cerita Tentang Kuih Pau

Hehe... asik2 pasal pau!  Bukankan ini kuih kegemaranku... tu sebab sentiasa gembira walau cuma tgk gambar..  Sekarang ni (sejak minggu lepas) saya dah berjual kuih pau ni kat Emirates Building nih.. Ada permintaan, tapi tak berapa larat nak buat sebab buat secara MANUAL je.. tak pakai penguli apalagi breadmaker.  Tangan kurus ni bukanle kuat sangat, cuma semangat tu lebih... itu yg jadi juga.  Paling banyak boleh jual 10 biji dgn harga 100 fils atau 80 sen, murahkan?!  Kuih yg susah ni sebenarnya terapi dan motivasi diri, apalagi kalau mood tgh merudum.  Dan saya suka share apa yg saya suka makan dengan orang2 lain, cthnya staf SIA tuu... paling2 dgn mat2 bangla pekerja building ni :) 

Terima kasih jelah kepada guru2 masak di alam siber ni... kalau pau ni saya suka ikut resipi Mat Gebu dan Mamasyipah... Pasti jadinya cantik dan menggebu.  Cuma, kita yg jauh kat perantauan ni kenalah adjust mana yg patut... Bukan semua bahan ada.  Paling2 bawak sikit dari M'sia.. mujurle selalu berulang-alik, jadi bolehlah selalu test skill...  Kali ni saya nak cerita sikit tentang hasil pembuatan kuih ni dengan menggunakan pelbagai jenis tepung.  

Yang kat bawah ni pau kacang merah (tanda merah) dan kaya (tanda kuning).  Kejadiannya sangat cantik, putih melepak dan glowing gitew.. Sebab apa cantik?  Sebab kita guna TEPUNG PAU jenama Bluekey.  Bawak sekotak je dari M'sia haritu, sebab kotak ajaib dah penuh dgn pelbagai stok lain.  Walau tak ikut resipi asal betul2, terutama penggunaan DOUBLE ACTING BAKING POWDER dan SOFTENER, masih gebu dan cantik.  Masih lembut walau dah sejuk.. Itulah kelebihan tepung pau!  Resipinya kat SINI...


Meleleh kaya tuu.... jgn le adikku cik aula tu nampak, nanti dia suruh buat.. pastu fail! ngee....


Yang bawah ini pulak menggunakan campuran TEPUNG PAU dan TEPUNG GANDUM (kat sini namanya MAIDA). Masih jadi cantik, lembut dan gebu.  Ini adalah pau ini kentang (kari)... Masih guna resipi seperti di atas.  Cuma saya ubah sikit menggunakan 100g tepung pau + 140g tepung gandum...



Yang ini adalah pau inti kaya.  Saya guna resipi Mat Gebu yang asalnya guna tepung Hongkong.. Nak patah tangan rasanya menguli sebab kurang air.. tapi hasilnya cantik walau tak putih lepak.  Yang ni saya cuba guna TEPUNG PIZZA.  Saya main belasah je sebab tepung tu duk diam je dalam gobok... mujur menjadi juga walau tak secantik orang2 lain buat kat laporan Myresipi tu.  Nak tengok resipi yg ini boleh jalan2 kat SINI...



Lepas dah testing dengan tepung pizza, saya cuba guna resipi yg sama dengan menggunakan 100% TEPUNG GANDUM (MAIDA).  Lagi cantik dan gebu tapi tak putih le macam guna tepung pau atau tepung hongkong... Masa ni saya dah mula jual sekali, pastu break.. hehe!  Kaya tu buat sendiri juga tau... Macam juga inti kelapa atas tu... takde yg segera kat sini.

macam2 gaya posing... guna my homemade kaya


Ada satu bahan penting yg saya tak pernah ada di sini iaitu DOUBLE ACTION BAKING POWDER.  Tapi pau masih jadi cantik dengan hanya baking powder yg biasa..  Saya juga pernah cuba dengan tepung hongkong, tapi nasib tak menyebelahi saya... tak menjadi atau bantat!!  Saya masih meneruskan pencarian untuk pau yg lebih mengancam walau tak seperti yg selalu saya beli kat spital tu... Pau kampung pun sedap... tapi kalau balik kampung, memang kita BELI je terus... jimat tenaga heheheee!!!!


No comments: