July 16, 2009

Ikan Tenggiri Masak Lemak

Ubah selera.. selalu buat masak asam pedas je dan masak kicap.. Tengok malam tadi hubby berselera je, maka teman pun tulis laa...

Bahan2:

2 keping ikan tenggiri yg telah dipotong
3 ulas bawang merah
1 ulas bawang putih
4 biji cili padi
1 biji bunga lawang
1 mangkuk santan
Sedikit serbuk kunyit
Sedikit asam jawa atau sekeping asam
Garam secukup rasa
Sedikit minyak

Cara2:

(1) Lumurkan ikan yg telah dibersihkan dengan garam dan kunyit. Goreng sebentar dengan sedikit minyak (jangan sampai garing)
(2) Tumbuk bawang dan cili. Rebus sebentar dengan sedikit air sehingga layu. Masukkan sekali bunga lawang (sebab sini takde serai, bubuh je bunga lawang..)
(3) Masukkan santan dan campur serbuk kunyit sehingga kekuningan.
(4) Masukkan juga ikan dan asam
(5) Biarkan mendidih dengan api yang perlahan. Rasakan garamnya..

Terung Sambal Tumis Cili Padi


Dah lama tak tulis resipi.. samada malas atau memang takde idea. Apalagi sejak merantau jauh ni, banyak bahan tak dapat dicari. Nak belajar resipi cara sini masih belum ada mood..heh! Ni aku saja nak tulis lauk2 biasa... buat tambah2.. Tapi lupa nak ambil gambar

Bahan2:
2 biji terung panjang - dibelah 2
2 ulas bawang putih
4-5 ulas bawang merah
1 cm belacan
Udang kering - dalam sejemput
4 biji cili padi
Garam & gula
Sedikit kicap (1 sudu)
Minyak

Cara2:
(1) Terung dibersihkan dan kukus sehingga masak. Susun atas pinggan.
(2) Tumbuk kesemua bahan hingga lumat.
(3) Panaskan minyak dan tumis bahan (2) sehingga garing. Masukkan kicap. Apabila sudah garing, baru tuangkan sedikit air.
(4) Tuang sambal ke atas terung..

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...