December 17, 2018

Bomboloni Italian Donuts



Sejenis perangai... Dah lama rupanya akak perap entri hat ni. Dah lebih sebulan baru tergerak nak tengok balik. Tapi takpalah no... Akak post sekarang juga!

DONUT yang lembut dan pernah meriah lalu lalang kat wall instagram akak yang tak berapa ada follower tapi posting banyak tuh..ekekeke. Alaa..akak ni bukan retis apalagi selebriti. Akak hidup di dunia tersendiri dan yg lebih suka memerhati orang dari enterprem mereka.

Sedap donut ni dan memang lembut. Lebih lembut dari posting akak yg sebelum ni. Akak buat demi nak bagi adik beradik rasa nikmatnya makan donut ada fillings yang takyah bayar mahai2. Akak senang hati belanja. Kalau beli, paling murah pun RM4 seketoi. Tapi macam selalu, akak lebih suka makan yg plain tu. Sebab tekak semakin sensitif dengan benda manis. Walhal taklah manis sangat pun kejadian donut ni. Sebab akak golek pun dengan gula aising.

Resipi akak dapat dari Majalah Rasa (IG) oleh Lina Thomas.


OVERNIGHT BOMBOLONI ITALIAN DONUTS
Resipi asal: Lina Thomas @majalahrasa
Olah semula : Cik Siti
(27 biji x 30g)

Bahan2:

1/4 cawan gula
3/4 cawan air suam/susu segar suam (sy guna fullmilk)
1 sudu teh yis kering
3 bili telur A
4 cawan tepung gandum
1 sk parutan lemon (kulit)
1 sk garam
100g pure butter suhu bilik potong kiub (akak guna buttercup tong je)

Cara2:

1) Masukkan  gula dan yis ke dalam air suam/susu segar suam dalam mangkuk. Ketepikan selama kira2 10 minit atau sehingga mula gelembung.
2) Dalam mixer, pukul telur. Masukkan butter, tepung, kulit lemon dan campuran yis. Putar kira-kira 5 minit.
3) Masukkan garam dan putar terus sampai doh menjadi licin glossy dan elastik. Proses ni agak lama, bergantung kepada mesin yg kita guna.
4) Tutup mangkuk dengan plastik cling dan perap selama 2 jam atau hingga naik sekali ganda. Tumbuk doh untuk keluarkan angin.
5) Tutup semula mangkuk dan simpan ke dalam peti sejuk (refrigerator) selama 12-16 jam atau semalaman.

Keesokan harinya:
6) Keluarkan doh dari peti ais dan rehatkan sekejap (saya rehatkan hampir 1 jam)
7) Gelekkan doh dalam 3/4 cm dan terap dengan muka gelas atau acu yang sesuai, kemudian bentukkan menjadi bulat (spt bola)
8) Biarkan selama 2 jam atau menjadi 2 kali ganda.
9) Goreng selama 2-3 minit menggunakan minyak yang banyak dan sederhana panas, api yang kecil sahaja.

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...