September 17, 2009

Badak Berendam


Kuih kegemaran semasa bulan puasa. Baru ni dapat buat.. Aku buat main agak2 je kuantiti bahannya..

Bahan2:
Tepung pulut
Tepung gandum
Air utk menguli

Inti:
Kelapa parut
Gula merah
Gula putih

Kuah:
Santan
Tepung beras
Garam

Cara2:
(1) Campurkan tepung pulut dan tepung gandum (anggaran t.gandum 1/6 dr t.pulut) dan uli bersama air. Jgn lembik sangat nanti susah nak bentuk.

(2) Untuk inti: Gaulkan kesemua bahan. Letak air sedikit dan masak atas api sampai sebati dan airnya kering.

(3) Kuah: Campurkan santan dalam 2 cawan bersama 2 sudu tepung beras dan garam.

(4) Masukkan inti ke dalam tepung dan bentukkan menjadi bulat. Susun atas daun pisang yang sudah dibentuk seperti sampan. Kalau takde daun pisang, letak dalam bekas tahan panas mcm gambar tu.
(5) Tuangkan kuah santan atas tepung sehingga tenggelam.
(6) Kukus selama 15 min atau lebih ikut jenis kukusan atau apabila kuih & kuah benar2 masak. Jangan sampai santannya pecah minyak. Tapi kalau guna santan segera (bukan yg serbuk), jarang pecah minyak..

September 16, 2009

Cucur Badak


Bahan2:

Keledek
Tepung gandum

Inti:
Kelapa parut
Bawang merah
Bawang putih
Serai
Udang kering
Cili kisar
Kunyit atau serbuk kunyit pun boleh
Garam
Gula

Cara2:
(1) Rebus keledek dan toskan bila dah masak. Lenyek.
(2) Campurkan tepung dan uli. Tepung jangan banyak sangat. Cukup sekadar adunan tidak melekat. Kalau tidak, kuih jadi keras/liat atau rasa tepung jee..
(3) Ambil tepung, masukkan inti dan kepalkan menjadi bulat-leper.
(4) Goreng dengan api sederhana.

Untuk buat inti:
(1) Tumbuk bawang merah, bawang putih, udang kering, kunyit dan serai yang telah dihiris halus.
(2) Gaulkan bahan tumbuk dengan kelapa parut, cili kisar, garam dan gula hingga sebati dan cukup rasanya.
(3) Masak atas api hingga kering atau sedikit lembab. Boleh juga letak sedikit minyak masak semasa menyangan.

September 14, 2009

Snow peas with shrimps


Bahan2:

Snow peas
Udang - buang kulitnya
Halia - tumbuk/kisar
Bawang putih - diketuk
Kiub ayam
Sos tiram
Tepung jagung
Sedikit garam
Minyak masak

Cara2:

(1) Bersihkan udang dan perap bersama halia dan sedikit tepung jagung selama 30 minit.
(2) Goreng seketika udang yang telah diperap dan angkat.
(3) Gunakan minyak yang sama dan tumis bawang putih yang diketuk sehingga wangi.
(4) Masukkan baki bahan perapan udang, sos tiram dan kiub atau serbuk pati ayam. Tuang sedikit air.
(5) Masukkan snow peas dan biarkan. Bila hampir layu masukkan bancuhan tepung jagung hingga menjadi agak pekat.
(6) Akhir sekali masukkan udang yang digoreng tadi dan angkat.

September 10, 2009

Apam Balik



Teringin sangat apam balik, tapi mana ada kat Bahrain ni... Melambak resepi jumpa kat Internet. Tried this one and the outcome..wallaaa..not bad! Bolehla buat mengubat rindu kat makanan kita..

Bahan2:

2 cawan tepung gandum
1/2 cawan gula
1 biji telur
1 1/2 cawan air (saya tukar dengan fresh milk 1 cwn + air biasa 1/2 cwn)
1 sudu kecil soda bikarbonat
1 sudu kecil baking powder
Sedikit pewarna kuning (optional)
Sedikit esen vanila(optional)

Untuk tabur:
Kacang tanah yang di 'blend'
Krim jagung (creamed corn)
Gula

Cara2:

(1) Pukul gula dan telur hingga kembang
(2) Masukkan soda bikarbonat, baking powder dan susu. Pukul lagi
(3) Akhir sekali masukkan tepung, dll (vanila, pewarna) dan putar sebentar hingga sebati.
(4) Panaskan 'non-stick pan' (utk yg takde acu apam balik macam daku :D). Tak perlu sapu minyak, etc.
(5) Bila dah panas, tuangkan adunan ikut citarasa - nak tebal, nipis, besar atau kecil. Biarkan sebentar hingga separuh masak. Nak tutup pun boleh...
(6) Taburkan gula dan kacang. Letak jagung manis dan sedikit mentega (optional). Ikut citarasa...
(7) Bila tepung dah nampak kering atau masak, lipat jadi 2... tada!

September 8, 2009

Hidangan Berbuka di Perantauan..

Mmmm... kalau tak duduk di tempat orang, mungkin aku takde masa nak buat kuih2 ni.. Dah jauh ni, buat je la apa yg teringin. Sedap tak sedap, belakang kira.. Antara juadah yg sempat di 'snap'..

Apam Balik - more peanuts & creamed corn


Buah Melaka Labu - tepung pulut + labu


Lompat Tikam


Karipap - favourite nih. Selalu buat..


Kurma Ayam


Pais Ikan Selar (kurang rupa pais...)


Sambal Terung


Tomyam


Roti Jala + kari ayam

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...