February 10, 2011

Cerita Tentang Karipap aka Epok2

Dah lebih 2 hari tak berfesbuk dan blogging... internet out!  Adalah problem dgn network.. Kat sini kongsi satu building, macam kat office tu.  Pakej sekali company bayar.. kiterang plug in je cable.  Pastu kalau problem, tanya je kat Saiful pesal.. adoi! Memang lemak kalau duk tempat orang nih!! Untung... tp kok tak kaya!!!  :P:P

Buka2 blog, ternampak gambar macarons warna-warni kat blog HaSue.. pastu dia suruh tengok blog cikmin.  Adoi!! Dah akak teringin macarons.  Duduk kampung sg tawor mana pernah jumpa macarons?!  Tak terbayang rasanya... tp macam dah terliurrr... Takpe, kejap gi google recipe.  Mesti jumpa punya... that's the beauty of this virtual world!!  Beauty?  Erkk.. I can't find better word rite now.. ngeee.

Kalau entry lepas cerita pasal pau, kalini nak cerita pasal karipap.  Kuih ni memang saya, tapi suka saya tu biasa2 je, bukan tahap diehard fan.. Nak kena tengok sapa yg buat dan rasanya kena tak dengan tekak yg kekadang cerewet ni. Pilihan utama isi keledek.  Hehe..orang jawa mcm daku memang le suka karipap keledek, sebab dia manis2 sket.. :D  Dapat yg makcik bongsuku kat kampung tu buat... aduh! tahannn je mulut ni, jangan telan banyak2.  Kolestrol ku dahlah tinggi! Paling tak lupa arwah nenek sedara buat suatu masa dulu... sedap gilerr!  Selain daun sup yg sangat terasa, kekadang ada kerang dalam tu.  Memang tak jumpa sejak dia dah meninggal dunia... lama sangat dah!!!  Dah takde pewaris resipi tu...


Epok2... dulu saya tertanya2 juga apa bendanya, serupa tak dengan karipap?  Hehe.. 


Makcik, kalau buat inti tu, tak kira keledek atau kentang, rupanya memang sedikit ngeri.  Sebab macam banyak sangat cili dia letak selain rempah kari.  Merah je kaler.  Tapi bila makan, taklah pedas mana... Manis banyak, masin sikit, pedas... Dia tak letak pun daun kari, apalagi daun sup.  Sedaapp je!  Saya belum boleh nak tiru walau ada juga tengok dia buat.. air tanganku belum tahap tu!

Saya pula, semulajadi tau buat karipap ni.  Adalah cedok sana sini camna nak buat kulit yg bagus dan inti yg sedap.. tapi sudahnya ikut acuan cincai sendiri.  Kalau nak tulis resipi pun tak tau sebab tak pernah ingat nak sukat.  Dah hari2 buat dan jual, untuk kulit tu saya main ceduk 6-8 cawan tepung + garam yg main tabur2 + minyak panas anggaran 1 1/2 cawan dan air paip yg main agak2... 1/2 - 3/4 botol air 500ml tu.  InsyaAllah, rangup dan elok je kulit tu.. terutama lepas goreng.  Itu untuk anggaran 30-35 biji karipap saiz besar, versi komersial.  Kalau nak makan sendiri, sedapnya guna majerin... Kadang2 guna air sejuk dari fridge.

Karipap pusing pertama saya... Masih belum expert dan belum rasa nak buat gini lagi.  Banyak kerja sikit laa... (alasan).  Tapi bagi sesetengah orang, inilah kepuasan dorang... yg susah nih!

Ini antara karipap jualan awal2 dulu... lambak macamana pun habis sbb masih baru dan takde benda lain.  Masa tu 3 biji harganya 200 fils (nilai time tu dekat RM2).  La ni jual sikit2 je, jangan takde...

Kalau baru lepas angkat macam ni dan terus makan panas2, memang terangkat... sambil minum teh-o dan tengok TV, takpun layan internet, apalagi tengah lapar... :D



Untuk inti, saya anggarkan dalam 2kg kentang + 2 senduk cili kisar + 3-4 senduk bawang kisar (merah + putih) + bilis/udang kering + 3 senduk rempah kari + 2 sudu kecil garam (ikut tahap garam) + 7-8 sudu gula (manis kan?).  Minyak dan air boleh agak2.  Lepas tu letaklah daun kari dan daun sup.  Memang saya suka inti karipap yg agak manis.. Lain orang kadang tak suka.  Tapi customer saya kebanyakan suka la kot, kalau tak dorang takkan beli dan order banyak2...hu huk!



Saya menggunakan acu karipap untuk memastikan saiz yang sama dan mempercepatkan proses.  Tapi saya klim semula sebab tak puas...



No comments: