October 5, 2015

Chocolate Cream Cheese Stuffed Monkey Bread.. part 1 (trial)

Hehehe... panjang noh tajuk entri hakak... bahasa amerika lagi tu.. Alang2 akak buat makanan amerika kann..


Kisah bermula semalam.. cousin akak Syakila hantar video kat timeline FB pasal monkey bread yang first time pertama kali akak dengornya.. Maklum, akak kan orang kampung mana nak hapdet pasal makanan orang putih.. mmm tapi tau pulak buat red velvet ekkk... hahaha kacau! Lagi pulak semalam sibuk buat sambal goreng.. buat roti jala lagi.. jadi idakla ku layan sangat pertanyaan dia tu. Sampailah malam baru teringin nak rewind video tu.. berkali2 pulak tu sehinggalah termasuk dalam minda..

Dengan mengulang2 video tu sampai skodeng FB asal dan komen2 di situ dapatlah akak akan resipi nya dan cara2 membuatnya.. Walau akak sebenarnya tak abis2 sibuk dengan tempe dan kentang hari ni. Sudahnya, tempe tak siap hiris.. dah penat, sambungla esok je.. huhuu.  Kebelakangan ni memang akak sangat2 suka buat makanan untuk minum petang.. terutama kalau abe ada. Dia pun kadang tu belum lunch dah tanya petang nak makan apa.. hahaha. Akak dah macam waiteress cum tukang bancuh air, tiap kali tanya nak minum apa sebab berubah2 citarasa..

Hasilnya? Kira sedapla sebab akak peminat cinnamon.. Dah rasa macam auntie Anne's pretzel je.. Tapi itu cream cheese mungkin kena adjust sikit atau tambahkan chocolate chips. Lebih sedap monkey bread tu sendiri yang 'bare' takdak 'coating'..  Akak pun heran awat nama dia roti monyet.. hihihi. Resipi asal guna readymade monkey bread yang tak pasti ada tak kat Malaysia ni. Tapi hat homemade ni memang best. Adunan agak lembik. Kira2 macam adunan roti sarang lebah laa..

Dapat dari Wikipedia: "Monkey bread, also called monkey puzzle bread, sticky bread, African coffee cake, golden crown, pinch-me cake, pluck-it cake, bubbleloaf and monkey brains is a sweet, sticky, gooey pastry served in the United States for breakfast or as a treat."


MONKEY BREAD
(Saya terjemahkan dari bahasa asal dan buat version sendiri untuk cara2 membuat.. tadi buat 1/2 adunan pun dah cukup banyak utk keluarga kecil akak)

Bahan2:

2 cawan susu segar/full cream/low fat (saya guna LF)
1/3 cawan gula (saya guna caster)
1/2 shortening
1/4 cawan air
1 peket yis segera (11g)
5 cawan tepung all purpose (saya guna high protein)
1/2 sk baking soda
1/2 cawan mentega - cairkan
2 sudu kecil garam
1/2 sudu kecil baking powder

Cara2:

Akak guna BREADMAKER ye.. kalau takda, bolehla ikut cara manual macam roti2 lain..

1) Masukkan kesemua bahan ke dalam breadmaker. Pilih menu DOUGH dan START. Biarkan ia berkerja sehingga sekurang-kurangnya roti terperap dalam tu selama 30 minit atau sampai habis masa yang ditetapkan.
2) Keluarkan dough, tumbuk sikit untuk keluarkan angin. Ambil sedikit adunan dan bulatkan kecil2 sehingga habis.
3) Kalau tak suka letak filling dan nak roti yang kosong, boleh terus susun ketulan2 doh ke dalam loyang yang di gris dan bakar dengan suhu 170C selama 30-35 minit. 


CHOCOLATE CREAM CHEESE STUFFED MONKEY BREAD

Bahan2:

Doh secukupnya (seperti di atas)
Cream cheese (ikut bilangan doh) - dipotong kecil2 (dadu)
Chocolate chips
1 cawan gula putih (sebaiknya fine atau castor sugar)
2 sk serbuk cinnamon
1/2 cawan mentega
1 cawan gula perang
1/2 cawan kekacang (walnut/almond/dll) - optional
Plastik pembungkus

Cara2:

1) Leperkan doh di atas papan. Letakkan cream cheese dan taburkan chocolate chips di atasnya. Tutup semula keseluruhan cheese dan ketepikan. Ulang sampai habis.
2) Campurkan gula putih dan cinnamon ke dalam plastik dan goncang2 sehingga rata bercampur.
3) Masukkan doh yang telah berisi cream cheese ke dalam plastik tersebut dang goncang2 sehingga seluruh doh disaluti gula cinnamon. Keluarkan dan buat sampai habis. 
4) Campurkan mentega dan gula perang di dalam periuk kecil dan letak di atas api kecil atau microwave sehingga mentega cair. Gaul gula tersebut (nak cepat guna hand whisk) sehingga sebati dan halus membentuk karamel.
5) Susun doh untuk lapisan pertama ke dalam loyang yang telah digris. Kalau dilihat pada kebiasaannya, loyang berbentuk bunga macam dalam gambar ni.
6) Selepas lapisan pertama, tuangkan karamel (glaze) di atasnya
7) Ulangi susunan doh dan glaze untuk lapisan kedua.
8) Bakar selama 30-35 minit dengan suhu 170C
9) Setelah masak, telangkupkan roti di atas pinggan untuk 10 minit, baru diangkat loyang.
10) Makanlah panas2 tu... sodap dekkk!!! 

TQ ADIKKU AULA SYAKILA atas idea tu.. walau ko sebenarnya nak tanya aku tau buat ke idak.. ehehhh. Asal bahan cukup, ON saja... tak rugi punya. Lagipun tengah nak buat clearance kat peti sejuk dan gobok hijo tu..


Silicone mould yg dah lama tak keluar.. hibernate
Rupa paras doh... lembik tapi tak melekat. Sapukan juga tangan kita dengan sedikit minyak untuk memudahkan urusan
Selepas diisi cream cheese dan chocolate chips
Salut dengan sugar + cinnamon dan susun begini. Akak terkepal giant size... lupa nak tengok semula
Tuang glaze.. Karamel akak dah tersejuk dan membeku semula.. malas pulak nak cairkan balik huhuhuu..
Second layer..
Selepas keluar oven
FINALLY... END PRODUCT  :D

No comments: