September 5, 2015

Peria Goreng Rangup


Tu diaa...!! Ghajin benor akak kebelakangan ni.. selepas mood blogging belayar ke laut Sulu beberapa bulan lepas.

Yang ni cerita semalam.. Sambil2 akak menggodek brownies merah.. Cita2 nak buat memang dah lama. Tapi perianya tak mari2.. Kalau mari pun, jenis lain dan masak lain. Oh! I like peria.. walau dia pahit. Antara sayur favourite akak dan abe..

Dulu memang akak rajin juga beli di kedai mamak masa tinggal di Bukit Jalil. Dah ke Jitra ni, jarang pergi mamak. Sekarang lagi tak pernah sebab Fawwaz tak suka.. Bila second cousin Enon tunjuk ni kat whatsapp, terus akak teringin nak buat. Tapi tak dapatlah tepung yang dia sebut tu. Akak tukar je dengan apa yang di depan mata. Kenalah juga dengan tekak nih..

Nak buat ni kena guna peria katak macam gambar kat bawah ni.. 



PERIA GORENG RANGUP

Bahan2:

Peria katak
Tepung serbaguna Adabi
Minyak untuk menggoreng

Cara2:

Potong peria nipis2
Basuh peria dan toskan
Gaul terus dengan tepung serbaguna
Goreng dengan minyak yang panas sehingga garing (peria timbul dan tidak lagi berbuih2 di permukaan minyak)


No comments:

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...