August 28, 2015

Mandai

MANDAI ni sebenarnya adalah kulit cempedak yang diperam dengan garam..

Tiba2 teringin nak makan mandai, makanan klasik orang banjar.. Tengah musim cempedak ni kan.. Pulak tu member lama sekampung duk tayang kat whatsapp. Macam sedap walau tak pernah makan.. Tapi sebelum tu pernah juga tengok kawan2 lain pos gambar kat fb. Jadinya ambil resipi dan tips dari Anit (kawan yg sebenarnya dah lupa siapa ahkak di zaman silam tapi sekarang hari2 berhubung di WA.. huhu), maka dapatlah merasa juga apakah itu MANDAI.


MANDAI

Bahan2:

Kulit cempedak (yg telah diambil isinya)
Garam kasar
Air secukupnya
Bekas atau balang berpenutup

Cara2:

1) Buang/potong nipis kulit luar cempedak yang berwarna kehijauan tu (bahagian yg seperti berduri). Tinggalkan bahagian yg berwarna putih dan ada rambut2 tu.
2) Potong kecil2 kulit tersebut dalam 3 inci.
3) Cuci bersih.
4) Masukkan ke dalam bekas atau balang.
5) Tuang air garam hingga penuh ke dalam balang tersebut.
6) Biarkan ia kulit cempedak terendam dalam air garam selama sekurang2nya 3 hari.
7) Bila nak guna, keluarkan mandai tersebut. Cuci dan perah airnya. Potong nipis-nipis.


CARA MEMASAK

Bahan2:

Mandai yang telah dipotong nipis
Bawang besar - hiris (saya suka kalau bawang banyak)
Bawang putih - hiris
Cili padi - ikut citarasa
Bilis
Minyak untuk menggoreng

Cara2:

1) Panaskan minyak dan goreng mandai sehingga separuh garing
2) Masukkan bawang merah dan putih juga bilis. Goreng sehingga garing.
3) Masukkan cili padi. Gaul dan matikan api.
4) Bila memasukkan ke dalam mangkuk atau pinggan, pastikan minyak dibuang terlebih dahulu 

Gambar ihsan Google (alijohan.wordpress.com)

First try menggoreng..


No comments:

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...