Pages

June 27, 2014

LEMPER

Hari Jumaat atau Sabtu (hari2 cuti).. kalau en abe takde, memang kepala ni akak jadi lebih kreatif.. hihi.

Pagi ni, selepas breakfast baru mendatang idea nak buat sesuatu. Memandangkan ada daun pisang 2 helai kat dapur, akak pun terus kukus pulut. Senang je kalau guna pengukus elektrik comel tu, takyah nak jaga sangat.

Korek2 dalam peti sejuk, jumpa pulak inti lemper yang diimport dari peti sejuk di kampung. Itulah hobi akak kalau balik kampung... Jumpa inti apa2 kat peti, baik yang manis atau pedas, hangkut je... Takde makcikku berkata "jangann...." hehehe.

Inilah dia kuih retro orang Jawa... al lemper.. pulut + inti pedas lagi kering = kukus 2 kali.

Dah siap, simpan balik dalam freezer.. nanti puasa senang. 2 jam nak buka boleh kukus semula. Sedang2 elok nak makan masa berbuka sebab biasanya memang dimakan sejuk.

Untuk resipi boleh klik SINI  :)

No comments:

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...