Pages

June 27, 2014

Sambal Tumis Petai

Semakin tua semakin meminati petai...
Itulah akak ni.. Baru awal 40an dah mengaku tua.. nanti masuk 50 - 60 series akak nak mengaku apa? Hehehe... tapi takpe lah.. Kenalah mengingatkan diri, hidup tak selamanya muda. Dah masuk 40an nilah garis permulaan kita, nak jadi yang macamana? Nak maju ke depan menuju ke kubur ke, atau rasa hidup takde hujung.. Nabil kata, lu pikirlah sendiri.. huhu!

Dah lama mengidamkan petai. Nak buat itu nak buat ini. Sudahnya, bila seikat petai halus2 sampai ke tangan, dapat buat yg ini je.. Muda benor petainya bang.. sampai takde rasa. Hampir menyamai rasa 'lam lam toro'.. Apakah? Cer google, kot kot jumpa... kekeke.


Ikutilah sambal tumis petai penambah selera ni.. Dimakan denga nasi yang panas lagi lembut. Tapi yang bebenornya, tak elok makan benda bepanas2.. tak baik untuk gigi, lidah, dsb..


SAMBAL TUMIS PETAI

Bahan2:
(Semua main agak je)

1 mangkuk kecil petai
2-3 jemput ikan bilis
Cili padi secukupnya (lagi banyak lagi best!)
4 ulas bawang kecil
2 ulas bawang putih
Nak letak bawang besar pun boleh.. ikut citarasa.
Garam dan sedikit gula
1 keping asam
Minyak untuk menumis

Cara2:

Tumbuk atau kisar bawang, cili dan ikan bilis.
Tumis bahan kisar hingga sedikit garing. Masukkan garam, gula dan asam.
Masukkan petai dan gaul rata sebentar. Siap!


No comments:

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...