November 4, 2011

Kerutuk Ayam

Kerutuk, kerutub atau kerutup? Sebenarnya saya ni baru pertamakali memasak dan merasa  makanan ni. Entah bila beli rempah jenama Adabi tu.. Tapi dah sampai ke Bahrain seh...hehe! Dah lama juga saya keluarkan dari kotak yg tersorok kat dalam kabinet tu. Duk belek2 je, pastu letak balik..

Petang tadi konon nak buat dinner ala2 nasi ambeng. Mula2 masak sayur sambal goreng.. Ingat nak buat semur ayam pulak. Alih2 kucapai rempah kerutuk tu.. Dapat pulak ada kerisik sebab nak spare untuk raya Ahad nanti.. Oooo... bila dah siap tu, macam tu rupanya rasa dia. Macam kurma la.. Lepas tu barulah nak google gambarnya.. Bila jumpa, rupanya resipi ori dia memang guna rempah kurma ekk.. Haha macam jakun pulak mak! Yelah, kitakan orang jawa... Nasi kerabu taulah aku!


Bahan2 (ikut belakang bungkusan tp sy tukar ikut suka :P):

4 ketul ayam
3 sudu rempah kerutuk - saya guna Adabi
Santan pekat - saya guna susu segar rendah lemak 200ml
2 sudu kerisik
1 sudu besar gula merah
Garam secukup rasa
1 keping asam gelugur - ikut paket guna asam jawa, saya letak juga.... macam kurang, terus letak asam keping
Minyak untuk menumis

Bahan A :
6 ulas bawang merah - tumbuk
2 ulas bawang putih - tumbuk

Bahan B:
2 ulas bawang putih - tumbuk
1 inci halia - tumbuk
1 inci lengkuas - tumbuk
1 btg serai - ketuk
(p/s: Bahan A & B tu saya tumbuk dengan lesung je.. boleh je kalau nak kisar)

Cara2:

1)  Campur rempah kerutuk dengan bahan A.  Letak sedikit air untuk dijadikan 'paste'
2)  Panaskan minyak dan tumis bahan B sampai naik bau.  Masukkan 'paste' kerutuk tadi dan tumis sampai pecah minyak... dalam 5-10 minit (ikut bungkusan 10-15 minit)
3)  Masukkan ayam, diikuti santan, kerisik, gula merah, asam dan garam secukup rasa.  Ayam tu saya masukkan dulu dan golek2 kan macam menggoreng... baru masukkan yg lain.
4)  Masak sampai kuah menjadi pekat

No comments: