Pages

November 4, 2011

Pancake 2


Saya ni bukan suka benor makan pancake... Adalah sekali dua buat.  Bagi saya emplek (lempeng jawa) atau peknga (lempeng kelapa) tu lagi best.. Cuma pagi semalam tiba2 tergoda dengan pluffy pancake K.Nor @ secubit garam.  Hari tu pun tergoda pancake dia juga..


Rupanya resipi yg terbaru ni memang sedap dan lain dari yang biasa tu... ada manis sikit dan tak perlu pun nak makan dengan syrup, madu dan yg sewaktu..  Fawwaz yg amat picky ni pun suka dan dia yg menghabiskan.. Kalau dia semangat nak makan ni, maka akan selalulah ada siaran ulangan hehe..  Abi Fawwaz apake lagi... 

PLUFFY PANCAKE
Sumber: K.Nor @ Secubit Garam & Allrecipes
Translated by Cik Siti by using her own words.. :D

Bahan2:

3/4 cawan susu - saya guna susu segar fullfat
2 sudu besar cuka
1 cawan tepung 'all-purpose' - tepung gandum je
2 sudu besar gula
1 sudu kecil baking powder
1/2 sudu kecil baking soda - saya guna separuh je
1/2 sudu kecil garam
1 butir telur
2 sudu besar mentega - cairkan

Cara2:

1)  Sekalikan susu dengan cuka (macam buat buttermilk..)  Biarkan selama 5 minit.. p/s: Next time pakai je buttermilk kot ;)
2)  Pukul telur dengan mentega dan masukkan susu tersebut
3)  Tepung, baking powder, soda, gula dan garam dicampur sekali.  Kemudian masukkan ke dalam bahan basah (step 2)
4)  Pukul sebati sampai tiada ketulan tepung
5)  Panaskan pan dengan api kecil... Sendukkan adunan ke atasnya dan biarkan hingga ada buih timbul.. balikkan sebelahnya pula sampai keperangan..

 mesti nak posing mcm ni... tak paham akak..  Bila tersedar, ianya sudah habis di dalam perut che mat  :D

No comments:

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...