November 3, 2011

Roti Manis 2


Roti ni tak lah menjadi sangat... tapi nak juga cek tayang kat sini sebab nampak cantik la jugak kan..  Mula2 tengok blok mamafami yg amat2 fofular tu.. tajuk dia Roti Naik Pahang.. memang mengiurkan.  Tapi sebab saya punya tak naik macam dia, saya namakan ROTI MANIS jelah..

Tak menjadi sgt sebab saya takde breadmaker, takde juga mixer yg high-end punya, ulilah pakai tangan... Baru tak sampai 5 minit dah lenguh2.  Hengat buat pau atau donut kaa... hahaha! Padan muka aku sebab nak sgt buat..  Jangan tak tau, kalau ikut cara saya belajar dg Chef Li dulu, kalau uli dgn tangan, paling2 45 minit tau..  Mau tertanggal tangan macam anak patung zaman dedolu tuu...  Masa mula2 belajar tu adalah juga buat gitu, lama2 give up!  Hat yang ni, saya uli sekadar doh tu jadi halus dan lembut je.. 15 minit je kot!!

Jadi, haritu saya ikut resipi mamafami... dan jenguk2 la jugak resipi lama roti manis Chef Li (ada kat sini, boleh search).  Sebenarnya lembut juga kejadian roti ni.  Masa keluar oven tu, lagi sedap.  Fawwaz pun habis seketul... Fawwaz kan budak yg sukar makan... teramat2 'picky' bab2 makan.

Resipi kita CNP mamafami je lah.. sebab dia punya yg cun.  Cuma saya tak letak gula dan sapu apa2 kat atas roti..  Dan saya buat 1/2 adunan je... bimbang nak mengulinya.

ROTI NAIK PAHANG
Posted by MamaFaMi
Source : Tok Mak via Mlong Tipah


Ingredients :

1 egg
2 tablespoons condensed milk
Water (weigh egg + condensed milk + water to make 300ml)
3/4 cup sugar
500 g flour
1 tablespoon milk powder
2 teaspoons instant dried yeast (I used Mauripan)
2 tablespoons margarine
1 teaspoon shortening

Topping :
A bit of margarine
Coarse sugar

Bread maker method :

1. Into the breadmaker pan, pour in the water, egg and condensed milk. Add sugar.
2. Top it with flour, milk powder and instant dried yeast.
3. Set the bread maker to DOUGH setting and press start. When the dough is just combined, add in margarine and shortening. Leave the bread maker to finish the cycle which will takes about 1 1/2 hour or so.
4. Remove the dough from the pan and divide the dough into 20 equal portions. Roughly about 49 to 50g each.
5. Form each portion into a ball and arrange on a baking tray. Leave to rise for another 30 minutes or so.
6. Bake in a pre-heated oven at 180c for 30 minutes or till golden brown.
7. Once out of the oven, brush with a bit of butter. Place on a wire rack to cool. Keep in an airtight container.


No comments: