Pages

June 14, 2011

Macaroni with White Sauce



Menu untuk kanak2 yg kurang suka makan... Kanak2 itu ialah anak saya hehe!  Kalau kelmarin dia suka nasi dan sup, hari ni dan mungkin untuk seminggu dia takkan menyukainya.  Makan 2 suap terus cakap NO!  Kalau ada roti, boleh cover sikit... Tapi kadang tu, dah habis dan tak sempat beli... Mak kena kreatif sikit... cuba itu dan ini.  Kadang2 macaroni + keju yg dicairkan dah cukup selera... Buat resipi simple je sebab si kecik ni tak berapa adventurous bab makan.

Bahan2:

1 cwn macaroni - direbus sampai lembut dan toskan

Sos putih:


1 ulas bawang putih
2 sk penuh tepung gandum - bancuh dgn air
1 sb mentega
1 cwn susu segar
1 sb cream cheese
Secubit stok/cube ayam (opt) - sebaiknya guna daging ayam yg dicincang, tp masa ni takde
Secubit garam

Cara2:

1)  Panaskan mentega dan tumis bawang putih sampai layu
2)  Masukkan bancuhan tepung dan kacau sampai perang dan tidak berketul
3)  Tuang susu dan biarkan mendidih
4)  Masukkan cream cheese, garam dan stok ayam.  Kacau sampai pekat
5)  Tuang ke atas macaroni atau lain2 pasta yg telah direbus


sesuai juga untuk orang dewasa... tambah mushroom dan isi ayam..



 Selingan... hari ni 14/6 birthday Fawwaz.. terpaksa buatkan kek coklat yang tak cukup sifat.. maklum baru mendarat.. Malam ni baru nak keluar cari bahan atau beli yg siap je utk suka2... :D

No comments:

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...