Pages

January 25, 2011

Semur Ayam

Masak kicap lagi.... Apa bezanya dengan semur? Mungkin bezanya ialah namanya...hehehh!  Tapi kat kampung saya kalau sebut masak semur, selalu dikaitkan dengan ambeng.  Kalau buat nasi ambeng, wajib ada semur ayam yang dipenuhi dengan suhun@su'un dan sedikit kering (tanpa kuah), selain serunding kelapa, sambal goreng dan mee goreng.  Aduh!  Sodapnya!!!


Takde beza sangat dengan ayam masak kicap biasa tu... Tapi kalau makcik saya kat kampung tu buat masak jenis ni, bahan2nya ialah:

Bawang merah, bawang putih dan halia yang dihiris atau ditumbuk
Bawang besar - hiris kasar atau belah empat
Buah keras/pala - tumbuk halus  (ni bahan yg jarang orang letak kalau buat masak kicap)
Kayu manis & bunga lawang
Asam keping
Suhun@su'un
Daun sup utk tabur/hiasan - takde pun takpe... (nak tau, setelah sekian lama tak jumpa daun sup kat Bahrain ni, Jumaat lepas saya berjaya mendapatkannya di Lulu Hypermarket... seronokk... terus balik tu buat sup ayam!)
Santan (optional)
Minyak untuk menumis

-  Cara2 membuatnya sama je dgn masak kicap biasa tu... Sebenornya petang2 ni akak maleh nak bercerita sebab tetiba mendung je kat luar tu, tapi dah ter upload gambar.  Maka teruskan je hasrat...



Sambal goreng - partner wajib dalam nasi ambeng..
Semur ayam kenduri punya....


No comments:

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...