January 24, 2011

Red Velvet Cake

Dah lama teringin nak buat kek ni... Asalnya baca kat blog cupcakekekasih, asyik buat kek tuu je!  Nak juga tau apa rasanya.  Maklumleee.. akak ni terperuk je kat kampung, takpun sarang batu 7 tkt nih.. mana nak tau benda2 tu... :D   Maka pencarian resipi pun bermula... maleh nak cari banyak2.. Sekodeng kat MYR je.. pastu ada tambahan kat pinchmysalt.com..


So, petang tadi ter'realisasi'lah kek baldu merah cik siti.... dengan bantuan resipi dari MYR - nadiaejat dan ila ahmad dan pinchmysalt...  Cik Siti pandai memandai je ikut sana sini, tukar itu ini.. Tapi sebenarnya resipi dorang ni macam sama je sukatannya.. ada yg ubah2 sikit.  Rasanya sumber utama ialah pinchmysalt tu.. sebab ada beberapa blog lain juga sama sukatan macam dia..




Bahan2:

2 1/2 cawan tepung kek  [1 cwn = 2 sb tepung jagung dalam 1 cawan dan selebihnya masukkan all purpose flour (Saya guna tepung gandum)  - ayak 3 kali]
1 sk baking powder
1 sk garam - kekadang lupa letak
2 sb serbuk koko
1/2 cawan mentega - suhu bilik
1 1/2 cawan gula
2 biji telur - suhu bilik
1 sk extract vanilla/2 sk esen vanilla (saya terletak 2 sk vanilla powder - so sgt terasa vanillanya..)
2 oz (atau 4 sb) pewarna merah (edited 8/3)
1 cawan buttermilk  [ 1 cawan susu segar + 1 sb jus lemon - biarkan 5 ke 10min]
1 sk soda bikarbonat
1 sk cuka

Cara2 :

1)  Ayak tepung kek bersama baking powder dan garam (nak sekalikan serbuk koko pun boleh.. edited 8/3)
2)  Dalam mangkuk lain, putar mentega dan gula hingga gebu.
3)  Masukkan telur satu persatu ke dalam bahan (2) diikuti vanilla dan pewarna  (resipi asal mencampurkan koko + pewarna merah untuk dijadikan paste terlebih dahulu)
4)  Masukkan 1/3 bahan (1) dan pukul seketika.  Kemudian masukkan separuh buttermilk dan pukul. Ulangi sampai habis semua... (yg last ialah 1/3 tepung).  Pukul sampai sebati.
5)  Campurkan soda bikarbonat dan cuka sampai berbuih.  Cepat2 masukkan dalam mangkuk adunan dan kacau sebati (guna senduk je..)
6)  Masukkan ke dalam 2 loyang pembakar (bahagi 2) dan bakar dengan suhu 170C ikut oven masing2, selama 30 minit atau sehingga masak keseluruhan.
7)  Sejukkan kek untuk dihias.  Pastikan benar2 sejuk sebelum proses frosting..


Frosting yg huru hara...kihkih!!



Untuk Frosting :

2 buku cream cheese (saya guna 250gm je, tu yg tak cukup.. :P)
1/2 cawan mentega
1 sk vanilla extract (atau 2 sk esen vanilla)
2 cawan gula ising (saya cuma guna 1 cwn, tu yg lembik je kot... hehe)
1 sb jus lemon - saya je tambah untuk rasa sedikit masam..
1 sb susu segar - saya je tambah

Cara2:
Pukul cream cheese dan mentega sampai lembut dan gebu...  Setelah itu masukkan bahan2 lain dan putar lagi sampai kembang..  Sapu pada kek yg telah sejuk dgn berhati2...



Gambar dari  http://pinchmysalt.com  Come giteww...!!

P/S:  Makan kek ni saya rasa kena sikit2 sebab cepat sangat muak.. mungkin sebab cream cheese tu ke atau den buat kureng enaks heheee... dahlah terlobih vanilla.  Tak perasan lak vanilla powder tu lagi kuat dari esen vanilla...


No comments: