January 27, 2011

Karipap Pusing

Saya selalu mengkagumi orang yg menjual karipap pusing... hari2 pulak tu!  Bukan apa, dapat dirasakan lecehnya membuat kulit dia tu berbanding karipap biasa yg main uli2 je.  Bukan setakat tu, nak dapatkan pusingan yg banyak dan kemas tu... isk!  Tapikan, dah hari2 bikin karipap ni mesti nak kena cuba juga buat yg pusing... Ohh! Memangle takkan ku buat selalu... Kalau yg biasa dah dapat 20 biji, yg pusing ni baru nak dapat 3 kot... Ni ayat org tak reti lah ni... macam cik siti  :P

Resipi doh karipap pusing dan cara2 membuat intai kat MYR oleh Lynn... tapi kita buat 1/2 adunan je, dpt lebih 10 biji walau tak habis buat...  Inti pula, guna inti kentang yg memang sentiasa ada stok dlm peti sejuk ku..




Bahan2 & cara :

DOH 1 - berminyak
150g (majerin + shortening)
300g tepung

- Campurkan semua bahan dan uli sampai berminyak
-  Bahagikan kepada 8 dan bulat2kan..


Doh berminyak (tp saya punya kureng berminyak... :P)


DOH 2 - biasa

700g tepung gandum
1 sk garam
Air (anggaran 2 cawan atau secukupnya)

-  Campur dan uli semua bahan... bahagikan kepada 8 juga



-  Ambil satu bahagian setiap satu
-  Canai nipis doh 2 dan letakkan doh 1 ditengah2nya
-  Balutkan keseluruhan doh





-  Canaikan nipis lagi sekali... belah 2 di tgh2 bulatan dan gulung macam tikar..

-  Potong 4 bahagian doh yg telah digulung tadi atau ikut saiz yg kita mau..


-  Canai lagi, bulat atau lonjong...
-  Letakkan inti di tengah2
-  Tutup dan kelim

-  Dah siap kelim, tinggal nak goreng... 







Lega bila dah siap goreng... tinggal nak ngap!



No comments:

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...