Pages

November 25, 2010

Rendang Ayam


Lama betul tak merendang sendiri... sebabnya bila raya kat kampung, makcik saya yg hebat airtangannya itu yg memasak!  Rendang ni memang sajian kami waktu raya je, jarang buat kalau tak raya... Itupun setahun dua ni kami tak buat rendang ayam sebab tak rela nak hangat-menghangatkan dikala penat beraya.. Rendang mudah basi terutama kalau awal memasaknya dan kalau guna santan asli.

Eid yg lepas teringinla pulak nak buat rendang untuk jamu tetamu yang datang.  Alhamdulillah tak banyak balance..!!  Saya letak bahan asas je, main campak2... alaa, semua orang pandai buat rendang.. cuma cara dan selera kadang tak sama..

Bahan2:

Ayam - potong sederhana besar
Bawang besar - kisar
Bawang kecil - kisar
Bawang putih - kisar
Halia - kisar
Lengkuas - kisar
Serai - titik/ketuk
Cili kering - kisar
Santan secukupnya
Kerisik
Garam
Gula
Asam keping
Minyak
Daun limau purut

Cara2:

1)  Bersihkan ayam, lumur dengan sedikit garam dan goreng sebentar sehingga putih kekuningan (sekadar buat syarat supaya lambat basi dan tak mudah terlerai daging tu..)
2)   Panaskan minyak.... tumis bahan2 kisar dan serai sehingga naik minyak atau kering air pada bahan kisar tu..  Saya suka kalau bawang tu banyak, nanti kuah (ke apa namanya?) jadi banyak dan pekat...
3)  Masukkan ayam dan gaul seketika hingga rata perencah keseluruh ayam..
4)  Masukkan santan dan lain2 bahan.... bila dah pekat sedikit, masukkan kerisik dan kacau sekejap2 sampai pekat dan masak keseluruhannya.  Perasakan garam, gula dan asamnya....

Nota:
Memasak rendang ayam ni selalunya  tak mengambil masa yg lama berbanding daging lembu... cuma nak kena pastikan ayam dan bahan2 lain sebati, rasa garam, gula & asam sekata... jangan kerap mengacau, nanti terlerai daging tu.  Cuma kalau digoreng terlebih dahulu, kurang sikit lerainya...  Ada orang yg masukkan sekali bahan2 tanpa perlu menumis... yg suka pakai daun kunyit, rempah ratus, juga letak cili padi.  Macam saya & keluarga, memang kurang suka daun kunyit dan rempah pada rendang dan akan menumis dulu bahan2 tu... lepas tu letak daun limau purut je..  Macam saya kata, ikut cara dan selera masing2... :)

Masa makan... jgn fikir tentang kandungan kolesterol...hehee.. Saya ni walau kurus, kolestrol tinggi.. so, memang jarang nak masak dan makan rendang kecuali hari2 tertentu..

No comments:

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...