October 3, 2017

Lala Goreng Bercili


Wahh... sesekali makan memang sedap. Ianya sejenis lauk yang aaamat jarang masuk ke dalam rumah. Rasa dalam setahun dua ni memang tak beli lah. Tapi entah kenapa tiba2 abe bawa balik dari pasar. Ai suspek dia tengah murah sampai geram je nak beli.

Kami ni dah jarang beli seafood. Kadang2 je abe beli sotong. Udang beli untuk buat cucoq. Tapi walau puasa seafood pun, kolestrol akak tetap mencanak naiknyo. Ai suspek pasal mudah stress terutama dengan kerenah insan sekeliling. Hahaha.. tak abis2 suspek. Sokmo stress..

Apa2 pun akak gembira jugalah sebab walaupun banyak, menjelang malam habis licin tinggal kulit ja. Kita makan tak banyak.. En Abe tu la yang perabis. Fawwaz memang tak pandang makanan pelik2 nih.. hehe! Kalau habis tu tanda menepati citarasalah. Akak masak campak2 je sebenarnya. Jadi resipi kat bawah tu, boleh je adjust sendiri. Sebab saiz bawang, sudu kita pun tak semesti sama kan....


LALA BERCILI

Bahan2:

1 kilo lala - bersihkan.
4 ulas bawang merah
4 ulas bawang putih
3 sudu cili kisar (ikut citarasa)
Sos tiram
Sos cili
Sos tomato
2 batang serai - ketuk
Beberapa helai daun limau purut
Sedikit gula
Garam jika perlu (sebab dah letak sos)
Minyak untuk menumis
*Jika suka pedas, boleh tambah cili padi

Cara2:

Tumbuk/kisar bawang merah dan putih
Panaskan minyak, kemudian tumis bawang, serai dan cili hingga naik bau.
Masukkan sos tiram, sos cili dan sos tomato.
Tambah gula dan tumis seketika.
Masukkan lala serta daun limau, dan gaul hingga perencahnya rata.
Tutup sekejap dan bila dah terbuka2 semua lala, gaul beberapa kali sampai nampak berkilat dan tak berair.
Matikan api dan boleh dihidang terus.

No comments:

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...