October 4, 2017

Kuih Kasui Pandan


Demam kasui nampak gayanya..

Bila dah semakin berusia dan gigi dah mula gugur2 nih, kuih lembik2 la yg kita cari. Tapi macam akak, memang sejak zaman dahulu kala suka makan kuih2 dan benda yg lembut. Terutama yang dikukus. Cuma nak membuat tu kena ada angin sepoi sepoi tak pun puting beliung terus masuk menerjah ke dalam otak hehe.

Selepas berjaya buat kasui haritu, tekak meronta2 pula nak yang versi pandan lagi tergedik2. Since abe ada, maka terealisasilah misi mencuba. Haritu buat guna cawan standard tu (250ml), dan banyak kejadiannya. Sah2 tak habis walau dah difaraidh merata adik beradik. Kali ni akak guna cawan beras berukuran 180ml. Kurang sikit la tapi tetap tak habis lagi. Dah beberapa hari, tapi ada lagi elok kat dalam fridge tu. Bila lepas makan nasi, akak potongla sikit buat pemanis mulut.

Memang senang buat kasui ni. Adjust2 apa yang patut untuk dapatkan taste kita. Lepas tu takda santan atau telur, tu yang tahan sikit. Untuk buat lembut sikit, akak kurangkan tepung gandum sikit dan tambahkan tepung ubii dengan sukatan sama. Akak pula tak suka manis sangat. So, memang kenalah resipi ni. Jom check!


KASUI PANDAN SEDAP

Bahan2:

2 cawan tepung gandum
1/2 cawan tepung ubi
1 1/2 cawan gula pasir
5-6 helai pandan - potong2 *
5 cawan air *
3/4 sudu kapur makan + 3 sudu makan air - larutkan
Pewarna hijau epal - jika suka warna yang lebih terang
Loyang 10" - 12"
Kelapa muda parut

Cara2:

1) Panaskan pengukus terlebih dahulu
2) Gaul semua tepung dan gula dalam mangkuk.
3) Blend daun pandan bersama air dan tapis.
4) Tuang air pandan ke dalam mangkuk berisi tepung. Kacau hingga sebati dan tapis.
5) Masukkan air kapur dan kacau. Tuang ke dalam loyang dan disapu minyak terlebih dahulu.
6) Kukus selama 30-35 minit dan balut penutup pengukus dengan kain untuk mengelak air menitik.
7) Bila dah masak, buka penutup dan biarkan kuih di pengukus dengan api yang masih terbuka selama 15 minit atau hingga air yang ada bertakung agak kering.
8) Sejukkan kuih baru dipotong.
9) Gaul dengan kelapa parut dan diletak sedikit garam.

Tips:
1) Untuk dapatkan struktur kuih yg lebih lembut tapi boleh dipotong, kurangkan tepung gandum dalam 1 1/2 sudu besar dan tambah tepung ubi dengan kuantiti yg sama.

2) Jika suka manis, boleh tambah lagi kuantiti gula

1 comment:

Anonymous said...

feberet ni..nanti nk try la...tq ya..blog saya https://cararesepi.blogspot.my/

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...