October 8, 2017

Bubur Asyura Utara Lagi

Menjelang penghujung malam ni terasa penuh betul perut ku ini..  Manakan tidak, masa temankan Fawwaz tidur tadi, perut duk kruk kruk berbunyi2. Lapar sungguh bunyinya walau tengahari tadi lepas makan nasi lemak yang kedua (pertama masa sarapan) akak bercita2 tak mau makan nasi dah. Rupanya tak tahan daa.. Setakat sekepin roti bakar tak mampu dibuat alas perut. Jadinya, lepas Fawwaz tidur pukul 9 lebih, akak pun ke dapur mencari nasi. Ala sesenduk kecik ja.. ada lauk pun ikan tongkol kicap yg tinggal belah ekor dan separuh bahagian saja. Makanlah daku dengan penuh kesyukuran. Terus hilang bunyi perut..ngeh ngeh!!

Dah selesai cuci pinggan2 dan cawan2 di sink, buka pulak peti sejuk. Nampak pula bekas buboq sora yang tinggal suku isinya tu. Kemarin dulu adik ipaq hantaq mai tetengahari. Dah masuk hari ke3 tapi masih belum habis. Ku makan dengan berhemah, sayang nak habiskan cepat kot..hahahaa! Padahal sebenarnya kalau ikut nafsu, sekali makan boleh habis tu. Cuma akak ni jenis macam tu la kot.. Makan untuk merasa, simpan, keluarkan makan lagi, simpan.. sampailah ulang2 cycle nya dan abis.

Maka hari ini akak nak share resipi bubur asyura versi periuk besaq yang akak simpan dah setahun. Dulu letak kat FB je. Agaknya masa tu akak tgh merudum mood ber'blog'. So, hari ni akak transfer lah ke sini. Ini catitan masa akak dan adik beradik ipar duai sama2 mengacau buboq di rumah ni. Akak host jer, tolong sikit2 je sebab otai kan ado.. Kalau nak versi sikit, untuk makan sendiri dan bagi jiran sebelah jer, boleh check kat SINI.



RESIPI BUBUR ASYURA UTARA 
(Satu periuk besaq jenis tapak gajah)

Bahan2:

2 kg santan pekat
1 kg tepung beras
500g sagu - cuci dan tos
1 kg kacang hijau - rebus
500g kacang kuda - rebus
500g kacang merah (kidney beans) - rebus
1 1/2 kg keledek oren - dadu dan rebus
1 kg kacang tanah - goreng tanpa minyak dan buang kulit
2 sikat pisang awak - potong nipis/dadu
6 tongkol jagung - leraikan isi
1 kg gula pasir
500g gula merah - buat sirap dulu
1 tin susu/creamer manis
Garam secukup rasa (dalam 1 sb+)
Air secukupnya (dlm 2-3 liter, jangan banyak sangat, untuk cairkan santan pekat tu ja)

Cara2:

1) Campurkan tepung beras dan santan serta air dan kacau sampai mesra tak berketul. Masak dengan api perlahan sambil sentiasa dikacau sampai nampak pekat dan berkilat.
2) Masukkan sagu dan masak/kacau terus sehingga sagu nampak cantik sekata dan sebati dengan tepung
3) Masukkan kacang hijau dahulu, diikuti gula pasir, gula merah, susu, garam,  jagung... kacau terus, jangan berhenti. Masa ni ia akan cair sikit sebab gula dah cair
4) Masukkan pisang dan keledek.. kacau hingga pekat. Boleh besarkan sikit api kalau nak cepat..;)
5) Akhir sekali masukkan kacang merah (tujuannya supaya kacang tu masih berbentuk cantik dan tak hancur je..) dan kacang tanah (supaya kekal rangup)
6) Kacau sekejap hingga mesra, matikan api dan masuklah ke dalam bekas. Dah sejuk, baru boleh potong
7) Anggaran memasak 2-4 jam ikut saiz. Ambil sedikit bubur, letak atas piring dan terbalikkan. kalau kekal melekat, bermakna masak la tu..

Nota: Kalau tak mau warna kegelapan, abaikan GULA MERAH, dan tambah sikit gula pasiaq

Kacau sentiasa.. Nak lagi sedap, guna pelepah kelapa tu haa... ehehh
Letak kat daun part kerak2 tu... pastu nikmatinya ketika hangat2 suam


No comments:

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...