October 23, 2017

Kari Ikan Daun Kesom

Assalamualaikum..

Hari ni akak nak cerita pasal sejenis kari atau ada yang panggil gulai. Memang akak orang Jawa ni panggil GULAI utk apa2 jenis kari. Dan akak dapati, banyak terms kami sama dengan orang Utara sini. Contohnya selain gulai, roti=biskut, market=pasar, kupang=sen, hehehh.. itu jelah kot. Ke keluarga kami je cakap macam tu. Takdelah pulak suku sakat kami dulu orang Utara...:D

Kali ni akak masak kari ikan yang diletak daun kesum dan bunga kantan. Bukan daun kari macam selalu tu. Ilmu baru bagi akak hasil skodeng di FB (MAHN). Dalam duk ramai kecam posting sorang brader tu, banyak pulak komen menyokong. Sebab bukan perkara pelik katanya. Ramai je makcik2 buat cara gini, terutama jika ikan jenis berbau atau darat macam sembilang, puyu dll. Akak jer tak tau. Tapi akak bukan pengecam macam sesetengah orang. Dari duk perlekeh, baik la coba ya... Memang sedap punnn. Tak rasa asam pedas punnn...

Buktinya, abe kita duk perabih sampai hirup kuah. Fawwaz pun makan selera je. Walau ikan yang kudamba iaitu ikan mayong masih kat pasor. Yang ada cuma ikan tongkol jenis sirip panjang. Ikan kembung pulak tak cukup korum, bimbang berebut kahkahkah!! Aksesori pulak cuma ada tomato..hat lain tak beli pulak. Tengok depa masak kari, meriah ja.. terapun-apung bendinya. Versi akak OK laa... kurang berminyak tapi pekat.. hmmm kesedapan banget. Wangi kalau bubuh dedaun sesuai laksa atau asam pedas tuh! Kena dengan selera Melayu.. Tak caya, cobalah... macam akakk...😉


KARI IKAN UTARA

Bahan2:

1 ekor ikan jenis besar (atau ikan kembung/sembilang/mayong dll ikut selera dan kuantiti berpatutan)
6-10 ulas bawang merah (separuh tumbuk dan separuh hiris) *
4 ulas bawang putih (2 tumbuk, 2 hiris) *
1 bungkus rempah kari ikan (sy guna Cap O) *
1 sudu besar cili giling (kalau nak merah guna serbuk cili) *
1 sudu kecil halba
Minyak untuk menumis
Santan RM2
Air secukupnya
1 batang bunga kantan 
2 tangkai daun kesum
1 keping asam gelugur
1 biji tomato
Kacang bendir
Garam secukup rasa
Jika suka, letak gula sedikit dalam sejemput.

Cara2:

1) * Bawang tumbuk, rempah kari dan serbuk cili dijadikan paste dengan sedikit air.
2) Tumis halba dan bawang merah & putih yang dihiris sehingga naik bau dan keperangan.
3) Masukkan paste kari dan tumis sehingga pecah minyak.
4) Masukkan santan dan kacau sehingga mendidih.
5) Masukkan ikan dan asam, dan biarkan merenih seketika, baru masukkan segala aksesori termasuk bunga kantan dan daun kesum. Perasakan
6) Matikan api bila kari dah cukup mesra.

Nota:
i) Cara akak, lebih suka jika ikan dimasukkan sebelum santan dan digolek2 sekejap dengan perencah sampai agak pucat. Kemudian baru masuk santan dan biar menggelegak. Pastikan tak pecah santan sebelum waktunya.
ii) Bila dah menggelegak, kecilkan api dan biar gulai merenih seketika dalam 15-20 minit atau kuah menjadi pekat. Baru kawwww... Tapi kena tengok ikan jenis macamana ye!
iii) Bahan dan cara masak tu ikutlah masing2 ye.. cuma tambah daun dan bunga tu je.

Pekat dan kurang berminyak. Lain orang lain buatnya...Ni kalau cecah roti, pehhh
Akak lawankan dengan sambal bacang dan terung bakar..
Sambal tempe penyedap makan sepanjang masa


No comments:

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...