Pages

February 26, 2017

Masak Lemak Nangka

Asyik post resipi kuih kek tart laa.. Ini kali akak nak tulis pasal gulai nangka pulak lah. Gulai, masak lemak, jangan (bahasa jowo)... samala tu  maknanyer..

Kisahnya, akak teringin sangat nak makan masak lemak nangka versi Jawa yang dah lama tak jumpa. Tapi bila pesan kat abe, dia pulak yang lebih2 teringin..siap beli kepah lagi untuk campur kat masakan tu. Alamak! Terpaksa akak tukar resipi la.. Masak cara jawa mana letak benda macam2. Yang membezakan ialah ada campur rempah/ketumbar sikit. Sama juga macam nak masak umbut

Kita terus ke resipi la yer.. Dah lama entry ni stranded kat bilik draft tak di'published'. Disiplin berblogging dah ke laut.. apa nak buat 😓


MASAK LEMAK NANGKA MUDA

Bahan2:

1 bungkus nangka muda (dlm RM2)
5 ulas bawang merah - tumbuk
1-2 ulas bawang putih - tumbuk
Sejemput bilis - tumbuk kasar
Cili padi ikut citarasa - tumbuk
Kunyit (hidup atau serbuk boleh je)
Santan secukupnya (pekat sikit yer..)
Garam secukup rasa

Cara2:

1. Nangka dipotong kecil dan cuci. Kemudian rebus hingga separuh lembut. Buang air rebusan tersebut.
2. Masukkan bahan tumbuk kedalam periuk dan masukkan sekali nangka. Tambah sedikit air dan masak hingga bawang nampak layu dan nangka lembut.
3. Tambah santan dan biarkan mendidih. Jika guna serbuk kunyit, masukkan waktu ni dan kacau rata.
4. Perasakan dengan garam dan matikan api.

Nota: Jika dicampur dengan seafood macam udang atau kepah, saya akan akan letak hirisan kecil asam keping.

No comments:

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...