July 25, 2016

Kek Buah Kukus Moist

Tiba2 raya tahun ni akak dapat angin mengukus kek buah walau sebelum ni tak suka akannya. Bukan apa, teringat yang selalu mak2 sukakan kek buah ni. Dan kebetulan ada juga yang sudi nak order walaupun belum pernah jual sebelum ni.

Best thing about kek buah, walaupun kena kukus berjam2, akak dapat buat dengan tenang. Takyah nak kecah2.. sempat kukus sambil tidur lagi. Maklumla, puasa hari tu akak mengalami keletihan yang luar biasa kalahkan budak2 puasa. Tekanan darah pun jadi amat rendah.

Ada banyak resipi akak dapat masa bulan puasa ni. Termasuk dari orang popular di kalangan facebookers.  Ada 2-3 resipi akak cuba, tapi hat yang satu ni jugak yang akak berkenan. Kejadiannya moist sekali..



RESIPI KEK BUAH KUKUS

Sumber rujukan: Nadz @ ovenkecil.blogspot.com
Loyang/bekas plastik tahan microwave saiz 7 " + bekas kecil 5" x 3"

Bahan2:

225g mentega (pernah terletak 250g, still OK.)
340g gula pasir
50g air panas
500g mixed fruits / buahan campuran
3 biji telur A
1 sk esen vanilla

Bahan ayak:

350g tepung gandum
1 sk cream of tartar
2 sk soda bikarbonat
1 sk serbuk buah pala (saya tak letak tp ganti dengan 1/2 sk serbuk cinnamon)

Cara2:

1. Mula2 buat gula hangus (karamel). Cairkan gula di dalam kuali dan apabila telah cair (berwarna keperangan), tuang air panas perlahan2. Berhati2 sewaktu menuang ya.. Masak seketika sehingga gula sebati. Masukkan butter sehingga cair kemudian masukkan pula buah-buahan campuran. Kacau sebati dan biarkan mendidih sebentar. Matikan api dan sejukkan.
2. Masukkan bahan ayak ke dalam adunan buah-buahan (mixed fruits) sedikit demi sedikit dan kaup balik menggunakan senduk kayu/spatula hingga sebati.
3. Dalam mangkuk lain, pukul telur dan esen sehingga kembang. Kemudian masukkan perlahan ke dalam adunan kek dan gaul sebati menggunakan senduk kayu.
4. Gunakan loyang 7"x7" yang dialas dengan kertas baking dan dilengser dengan mentega atau minyak; atau bekas plastik tahan microwave bersaiz sama. Tuang adunan ke dalamnya dan tutup dengan aluminium foil. (Saya timbang dalam 1.2kg utk 7x7 dan 300g utk saiz kecil)
5. Kukus selama 4 jam untuk hasil terbaik. Masa mengukus minimum ialah 2 jam. Periksa air kukusan selepas 1 1/2 jam untuk mengelakkan kering. Tambah dengan air panas.
6. Biarkan sejuk baru keluarkan dari loyang. Untuk mengekalkan kelembapan (moist) dan tahan lebih lama, balut dengan plastik cling kemudian masukkan ke dalam bekas dan simpan di dalam peti sejuk.


GAMBAR PERISTIWA..

Mixed fruits.. ada yang nampak cantik bersih dan ada yang jenis melekat..
Boleh guna terus atau rendam sekejap mixed fruits dengan air panas dan tapis
Nak sedap guna pure butter.. Tapi buttercup dan yang sewaktu pun OK je..
Proses membuat gula hangus

Dengan api perlahan, masukkan butter diikuti buahan campuran ke dalam gula hangus dan kacau sebati
Setelah dicampur dengan bahan2 yang diayak dan dimasukkan telur
Masukkan ke dalam loyang atau bekas 
Tutup rapat dengan aluminium foil..
Bila kek dah sejuk, baru keluarkan dari loyang
Walau rupa tak cantik, rasa tetap sedap 
Hat ni versi resipi lain sebenarnya... letak sedikit sunquick ke dalam adunannya

No comments: