Pages

August 8, 2015

Mihun Sup Bebola Daging


Kejadian semalam..
Teringat pesanan Ustaz Amri dari Jakim.. jangan panggil BAKSO kerana dengan panggilan nama je yg halal boleh bertukar ke haram. Sebabnya asal usul perkataan bakso ialah bebola daging bxxx. Macam bak kuteh tuuu... huhuhi. Tak caya cuba baca wikipedia pasal bakso. Selebihnya terpulang kepada diri sendiri samada nak guna idak sebab sekian lama pun itu panggilannya di negara asal..

Resipi sup ni memang sempoi baq ang. Sebab bebola daging tu akak guna hat readymade saja. Tak cukup rajin nak memproses daging menjadi bola.. huuu. Makan masa tengah hujan lak tu. Akak buat ni nak jamu ipar2 dan anak buah yang datang petang semalam. Hidangan lain adalah roti jala, kari ayam dan kek pisang.

Jom check resipi akak..



MEE SUP BEBOLA DAGING

Bahan2:

Bebola daging (meat ball) secukupnya. (Saya guna yg dalam peket sahaja. Untuk lebih 'feel' boleh buat sendiri. Search saja resipinya ya.. ;) )
Bihun - celur
Tauge
Daun salad
Bawang goreng
Daun sup & bawang

SUP

Semangkuk tulang rusuk lembu (anggaran 500g) untuk dibuat stok
1/2 labu bawang besar - dihiris halus. Boleh juga guna bawang merah kecil
3 ulas bawang putih *
1 inci halia *
1 sudu kecil lada sulah *
1 batang serai - ketuk
Air secukupnya
Garam
Minyak untuk menumis
Optional - saya tambah 1/4 kiub ayam adabi ke dalam sup dan letak 2 biji kurma semasa merebus tulang supaya cepat lembut

Cara2:

1. Rebus tulang lembu dengan air secukupnya untuk dibuat stok.
2. Tumbuk bahan bertanda *
3. Tumis bawang sehingga layu. Kemudian masukkan bahan tumbuk iaitu halia dan bawang putih diikuti serai. Tumis sehingga naik bau. Saya masukkan juga sedikit lada sulah masa menumis ni..
4. Tuang air stok. Masukkan lada sulah ikut citarasa, kiub dan garam secukupnya. Kalau saya lebih suka letak garam waktu dah nak matikan api.
5. Masukkan bebola daging dan biarkan sup sehingga mendidih dan bebola terapung serta mengembang sedikit, baru matikan api.
6. Taburkan daun sup dan bawang goreng.

SAMBAL KICAP
Untuk lebih sedap, saya tumiskan sambal kicap terlebih dahulu.

Bahan2:

Segenggam cili padi (ikut nak pedas mana)
2 ulas bawang putih
1 labu bawang besar - hiris, goreng dan kisar (boleh juga guna bawang merah/kecil)
Gula secukup rasa
Kicap manis secukupnya
Sedikit air
Sedikit minyak untuk menumis

Cara2:
Tumbuk/kisar cili dan bawang putih, seterusnya ditumis sehingga terbit minyak.
Tuangkan kicap dan sedikit air.
Masukkan gula dan bawang goreng yang telah ditumbuk/kisar.
Boleh juga tambahkan sedikit asam jika suka atau sesudu cuka.
Masak sehingga agak pekat.



*********************************************

GAMBAQ PERISTIWA.. ehehh

Geng umrah kami.. :)





No comments:

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...