November 4, 2014

Bubur Asyura versi Selangor

Sehari dua lepas, akak teringin sangat nak makan bubur asyura. Tapi yang macam belah2 selatan punya.. atau spesifiknya, macam orang2 kampung akak buat. Walau sebenarnya akak suka yang manis tu. Dah tentu yang manis tu asalnya dari belah2 sini kan.. Cuma, akak rasa rindu sangat dengan kampung halaman ni...

Bila akak jenguk2 kat google tu, memang yang paling popular ialah bubur asyura orang Utara. Adalah 2 kali akak merasa yang orang sini buat.. memang sedap sangat. Kalau yang belah selatan punya terutama Johor dan Selangor, buburnya seumpama bubur lambuk. Bezanya dibubuh kekacang yang pelbagai. Cuma akak semalam taklah letak pelbagai kacang.. cuma kacang tanah, kacang kuda dan kacang hijau. Sambil berjaga2 takut usus ni tak tahan.. duk nak kluaq angin ja nanti huhuuu..


Puaslah akak makan, dari berbuka sampai supper. Cuma bila abe balik, adalah kekeliruan sikit. Bila akak sebut bubur asyura tu dia teruja nak makan. Bila akak suakan mangkuk tu, ada sedikit kekerutan di wajah.. "Ini bubur lambuk...". Maka akak pun jawab setelah membuat sedikit penerangan, "..suka hatilah nak buat yg macamana.. hihi".

Bahan2 ni terutama kekacang, sebenarnya ikut suka kita. Saya pun tak merujuk sangat di mana2 melainkan ikut kepala sendiri.. Kita yg nak buat dia kan.. 



BUBUR ASYURA (versi TENGAH/SELATAN)

Bahan2 (dapat 1 periuk nasi kecil) :

1/4 cawan beras  
1/2 cawan daging yang dicincang (ikut suka)
Segenggam kacang kuda - rendam 2-3 jam
Segenggam kacang tanah (saya guna yg dah goreng dan dibuang kulit) 
Segenggam kacang hijau - rendam 2 - 3 jam
1/2 tongkol lobak merah - dadu 
1/4 cawan santan kotak (ikut nak lemak yg bagaimana)
Air secukupnya

Ramuan tumis/perisa:

Rempah 4 sekawan (1 kayu manis, 1 bunga lawang, 2 bunga cengkih dan 1 buah pelaga)
1 1/2 inci halia - tumbuk lumat dan campur air 1/2 cawan lalu ditapis dan ambil airnya
2 ulas bawang putih - hiris
1/4 labu bawang besar - hiris
1 batang serai - titik
1 helai daun bay

Hiasan:

Daun bawang/sup
Bawang goreng
Ikan bilis goreng

Cara2:

Cuci beras bersih-bersih.
Rendam terlebih dahulu kekacang supaya kembang dan mudah lembut. Kalau nak rebus siap2 sampai lembut pun boleh.
Tumis bawang putih dan bawang besar sehingga naik bau. Kemudian, masukkan rempah 4 sekawan dan kacau sehingga wangi dan bawang layu.
Masukkan daging dan kacau sehingga daging menjadi pucat.
Tuang air halia dan biarkan mendidih.
Masukkan beras, halia dan air yang banyak dan renih sehingga beras separuh hancur.
Masukkan juga kekacang (sekiranya belum direbus lembut) dan lobak.
Renih sehingga beras hancur dan kekacang lembut.
Masukkan santan yang dicampur air secukupnya (dalam 1 mangkuk kecil)
Perisakan dengan garam dan lada hitam atau lada sulah.
Tabur bawang goreng dan daun sup/bawang dan lain2 aksesori pilihan.

Nota:
Untuk kekacang, boleh tambah kekacang seperti kacang sayur, kacang soya, kacang merah dan lain2.


Keinginan dan kerajinan ni jenis tak menentu datangnya. Sepatutnya bubur ni dimakan beramai-ramai atau bagi orang rasa.. Malangnya akak tak dapat berbuat begitu sebab duduk sendiri2 kat rumah yang di hujung banang ni. Jiran2 boleh dikatakan tak nampak dari pintu rumah yang dari pelbagai ni melainkan rumah kongsi yg dah sepi. Jiran sama nama jalan pulak terpisah dengan longkang besar dan tasik. Dan memang banyak dalihnya kalau nak keluar rumah.. Jawabnya, peti sejuklah yang jadi mangsa menyimpan makanan tak habis. Mujurlah kucing2 suka bertandang ke rumah.. Adalah makhluk nak berkongsi makanan di sini.. hehehhh.


2 comments:

Sarah said...

Yang manis lagi sedap

Cik Siti Abu Sujak said...

Setuju sngat.. yg manis mmg sedap. Sabtu ni baru nak buat projek bubur asyura Kedah dengan ipar duai :)

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...