September 23, 2014

Kek Mentega

Kek mentega a.k.a butter cake..


Akak sebenarnya tak pernah buat sebelum ni dan tak pernah masuk list. Tapi, satu hari dapat wedding gift yang sebenarnya en abe yang bawak selepas pergi ke satu majlis. Adalah sepotong kek butter yang tak dipedulikan. Fawwaz memang takkan makan punya. Abe pun kalau bukan masanya untuk makan, dia tak akan makan kudap-kudapan ni. Tak macam ahkak, duk mengudappp je.. hihi!

Kek butter yang tu rasanya sedaplah! Lemak dan terasa butter dia.. Cuma tak cukup, sebab sepotong kecik je.. Sejak tu, akak pun simpan harapan nak buat sebijik. Tapi kena delay sikit sebab kek coklat masih banyak dalam fridge. Bila dah tinggal sepotong, baru akak mulakan projek. Bahan2 pun ada.. cuma tak pernah sempat singgah ke kedai nak beli telur. Tak cukup sebiji. Takpelah, nak juga buat.

Alhamdulillah hasilnya terbaik. Lembut sangat. Lagi sedap dimakan selepas seharian hibernate kat dalam peti sejuk tu.  Cuma rasanya tak macam wedding gift tu. Ada sikit kurang. Mungkin sebab akak cuma guna buttercup dalam tin tu.. Kalau guna at least Anchor apatah lagi Golden Churn mesti lebih rasa sedap.. hehe. Next time akak  nak buat guna bahan2 paling mahal.. ada tak beza rasa yang ketara.

Resipi akak merujuk pada blog Coretan Dari Dapur .  Memang sangat mudah kaedah membuatnya. Jom tengok!


KEK MENTEGA (BUTTER CAKE)

Bahan2:

Bahan A

250 g mentega (sebaiknya guna pure butter untuk rasa lebih enak)
170 gram gula kaster
210 gram tepung superfine * (boleh guna tepung gandum)
1 sudu teh baking powder *
1 sudu teh esen vanilla

Bahan B

5 biji telur (saya guna 4 biji saja, saiz A)

Cara2:

1) Ayak tepung dan baking powder *
2) Pukul sebentar mentega dan gula kaster hingga bergaul, kemudian masukkan kesemua bahan2 A yang lain. Pukul sehingga sebati.
3) Masukkan bahan B (telur) perlahan-lahan sambil memutar.
4) Putar selama 4-5 minit sehingga adunan kelihatan lembut dan tidak berbintil2.
5) Tuang ke dalam acuan 8 1/2 inci dan bakar dengan suhu 160C selama 1 jam. Pastikan oven dipanaskan terlebih dahulu sebelum adunan kek dimasukkan.

** Tips dari Bebop (pemilik asal resipi), untuk mendapatkan kek butter yang cantik dan elok, JANGAN memutar kek terlalu lama.




No comments: