September 26, 2014

Grilled Chicken and Potato


Tengahari tadi atas permintaan en abe, buat grilled chicken yg ala2 ja untuk lunch.  Main kaut apa yg ada dalam dapur. Padahal tadi ikut dia ke pasar Tok Jalai.. cuma akak ni tak suka masuk pasar tu bila dah mula ramai orang. Akak cuma suka pergi market pagi di pekan Jitra tu je sebab kurang orang dan lebih awal operasinya. Tapinya, ikan kat market selalu kurang menarik berbanding di pasar malam yg pernah akak masuk. Apa2 pun, akak memang malas pergi pasar lain dengan alasan banyak jin kat situ.. hahaha. Akak sentiasa redha dengan apa yang abe belikan dan masak dengan kasih sayang... ;)

Sebenarnya dah nak masuk 3 tahun tak membakar ayam ni. Rasa nak makan, cari je Kenny Rogers Roasters. Mujur ada jugak satu kat Alor Setar tu.. Tempat pun tenang.  Resipi akak ni sangat simple. Dah akak kata main kaut je apa bahan yang ada... yang penting healthy & less salt + oil..


AYAM BAKAR 

Bahan2:

2 ketul peha ayam - buang kulit dah kelar sedikit
3 biji bawang putih *
1/4 labu bawang besar/holland *
1 inci halia *
1 batang serain *
1 sudu besar mayonaise * 
Sedikit ketumbar *
Sedikit lada hitam *
Sedikit garam
Sedikit gula/madu

Cara2:

Tumbuk/kisar semua bahan *. Selepas itu lumur kan pada ayam beserta garam dan gula. Perap 2 jam atau kalau nak lebih sedap, semalaman.

Bakar menggunakan oven, pan pemanggang atau lain2 cara kebiasaan anda.. Percikkan sedikit minyak..

First time bakar gunakan pemanggang ajaib ni... semua benda termasuk aksesori masukkan kat situ..

Hidangan Tambahan

Kentang bakar - kupas kulit kentang dan potong ikut citarasa. Cuci, tos dan lumurkan dengan mentega. Tabur sedikit lada sulah (saya guna ajishio), kemudian dibungkus dengan aluminium foil. Boleh juga kalau nak perap sekali dengan ayam. Bila nak bakar sekali, baru asingkan dan bungkus.

Lain2 aksesori yg dicadangkan - carrot, cauliflower, brokoli..

Makan dengan sos mengikut kegemaran.

No comments: