July 11, 2013

COBAANNN...

Sepatutnya akak bersedih sekarang.. tapi tak taulah, macam takde perasaan la pulak. Walau teramat kesal sampai membawa kepada perasaan tubuh badan yang lemah lesu dan macam melayang2. Agaknya semalam akak guna tenaga secara 'all out'! Dari pukul 4 pagi, siapkan lauk bersahur dan siangnya terus-terusan berprojek di dapur sampai ke tengah malam. Sempat juga membasuh pakaian dengan kombinasi auto & manual, menyidai dan melipat.. Complete!! Habis-habisan akak memaksa diri jadi supermak. Ye lah, pagi semalam akak sempat sahur dan tadarus.. lepas tu terpaksa buka awal huhuhu!!

Sambung tugas tu ke pagi ni... Bila dah siap, tetiba apa yang dirancang tak menjadi. Jadi macam sia-sia usaha akak sejak semalam. Letih dan sedih. Tapi, bila akak ulang2 doa "La ila haillah anta. Subhanaka inni kuntu minazzalimin..", lepas tu beristighfar banyak2... akak tak jadi nak sedih. Tak marah. Cuma keletihan yang teramat sangat menjelang waktu berbuka. Walau angkat 2 tangan, tak masak untuk iftar hari ni. Mungkin dapat energy dari nasi kerabu yang abe beli tadi, letih tu semakin hilang. Diikuti oleh secawan nescafe panas dan sekarang mengudap cashewnuts. Tak jadi nak tidur pukul 10 mlm seperti dirancang. Abe sebelum tu dah kata tak caya akak nak tidur awal. Sebab akak pengidap "sleep disorder" menurutnya... :P

Cerita bergambar akak malam ni...

Pagi semalam menyiapkan kek rainbow.. letak filling, sejukkan dulu. Tengah malam, lepas tidurkan Fawwaz, sambung letak topping dan potong cantik. Siap deko, nak posing, entah terusik tangan ke apa (tak sedar..), meluncur kek tu jatuh berdebub atas lantai. Nak menangis, tapi takde air mata... hanya mampu "bang.... bang...", memanggil abe ku yang tak cukup membantu meredakan gundah gulana ni... hehe. Sadis betul!

Selepas kejadian ngeri, tarik nafas panjang2.. Ulang2 baca laila hailla anta... pelan2 akak angkat kek dan redo kerja2 deko. Tak sampai ati nak buang. Alhamdulillah, jadi elok balik. Cuma mengecik je. Mujur kek ni bukan untuk jual. Akak baca ayat tu kot2 akak ni riak tak pasal2 sebab tengok kek akak macam chantek jeee...huhu! Walau tingkatnya tak cantik sebab susah nak adjust, tapi warna tu, seronok tengok...

Dalam tu, sempat juga menyediakan hidangan iftar airtanganku untuk suami terchenta. Tak sampai hati pulak di hari pertama nak suruh beli2.. So, akak pun menjalalah... buat kari ayam sikit, sambal ikan kembung dan sayur kegemaran akak, peria goreng. Terpancar kegembiraan abe bila akak kata nak buatkan roti jala. Akak menjala ni cuma setahun sekali. Bila bulan puasa je.. hehehe.  Lepas tu, jiran selang serumah, hantaq mai gulai kari nangka campoq ikan masin pulak.. Perghh, memang meriah meja kecik kami tu. Terus rasa nak order meja besar sikit... :P
Gulai nangka cik sofi, jiran sebelah... :D

Carrot walnut cake ni buatnya pagi semalam juga, sebelum me'rainbow'... apa punya bahasalah kan.. Siap deko pagi tadi...

 RV cuppies ni baking nya petang lepas siap2 masak lauk dan menjala.. Pun baru pagi tadi siapkan topping.. tak buat banyak pun..

Ingat nak bagi baulu kemboja ni kat jiran tetangga... tapi sebab keletihan dan hilang mood, tak jadi bagi. Akak pun tak tau nak buat apa dengan kuih ni. Sebab akak suka buat je, tak suka makan. Tapi takpe, kuih ni boleh tahan berhari2, tak basi... Especially kalau tak sentuh dengan tangan.

Itulah cerita akak malam ni... Sebenarnya akak buat ni untuk satu tujuan.. Tapi tak tau di mana silapnya, rancangan tak menjadi. Rasa pulak yang akak ni tergesa2 buat keputusan dan percaya kat orang. Mungkin bukan rezeki akak. Takpelah, akak kumpul balik tenaga yang hilang tu.. Setakat perasaan, macam yg akak cakap awal2 tadi, dah takde perasaan apa. Kosong.. gone with the wind. Eheh.. mana ada wind malam ni.. Mungkin zikir, pasrah dan redha tu banyak membantu. Moga2, ada rezeki lain esok hari... amin  :)


No comments:

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...