May 15, 2013

Menu Berpantang - Ikan Kerisi Bakar

Masa lepas bersalin dulu, akak bukanlah golongan orang berpantang.. Maklum duduk spital seminggu... Apa je yg dihidang, akak makan je. Tomyam, karipap, sambal ikan... semua masuk. Dah balik kampung, barulah makan gaya pantang sikit2.. Makcik kita tu rock sket.. Asal tak makan benda gatal macam udang, telur, dah le.. hehehhh.

Hari ni, saja nak bagi idea lauk orang berpantang yang mudah dan sedap.. Langsung tak guna minyak. Akak pun nak berpantang minyak sikit sejak phobia dengan paras kolestrol tu. Adakah...? hehehe...


IKAN KERISI BAKAR

Bahan2:

2 ekor ikan kerisi sederhana besar
2 ulas bawang putih
1/2 labu bawang besar (nak tukar bawang kecil pun takpe..)
1 batang cili merah
2 cm halia
1 batang serai
Sedikit serbuk kunyit - atau 2 cm kunyit hidup
Garam dan sedikit gula
1/2 biji limau kasturi
Aluminium foil atau daun pisang

Cara2:

Bersihkan ikan dan belah tengah
Tumbuk kasar bawang, halia, cili dan serai.
Gaul kesemua bahan tumbuk, garam, gula dan serbuk kunyit dengan ikan. Perahkan limau.
Balut dengan aluminium foil dan letak atas griller atau dalam oven. Bakar hingga masak dalam 20 - 30 minit.

Nota:
Saya guna pemanggang HiG.. Letak dalam tu, tutup dan hidupkan api yang sederhana. Biarkan selama 20 minit, lepas tu matikan api. Bila nak makan, baru keluarga. Dengan pemanggang tu, udara tak keluar sebab tertutup rapat dan panasnya bertahan lama. Jadi kaedahnya, akan lebih sedap le... :D


No comments:

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...