February 25, 2013

Nasi Ulam Cik Siti


Sebenarnya dalam seminggu dua ni adalah 2 kali akak buat nasi ulam yg sempoi ni. Memang best. Mudah dan berkhasiat. Kat Jitra ni, kalau ke pasar pagi tu, macam2 ulam akak nampak. Masa duk di KL memang tak pernah jumpa. Kalau rajin ke pasar tani ada lah kot. Tapi akak pun tak ingat, sepanjang hidup ni pernah ke masuk ke pasar tani.. huwaaa. Memang macam tak pernah!

Jadinya, bila nampak macam2 benda baru, akak pun suka mencuba. Alaa.. setakat makan daun apalah sangat. Cuma makan rebung jugak forever akak tak mencuba. Minta maaf jelah je kepada pencinta rebung. En abe, rebung pun dia buat ulam. Orang Kedah ni memang suka makan ulam na... Kalau orang Jawa, tak jangan bening, jangan bobor (santan) je yg disuka.. pastu tumis kobis.. hehe keluarga akak la tu!!!

My version of nasi ulam is very simple. Tetiba nak cakap London! Guna ulam2 yg depan mata je, tak banyak macam orang sini buat kott.. Pastu lauk ikan masin, sambal belacan dan ayam goreng berempah. Tapi akak rasa healthy walau makan lauk masin dan bergoreng. Dapat pula minum air teh herba panas lepas tu...


 

NASI ULAM UTARA

Bahan2:

Nasi secukupnya
Ikan masin - goreng
Udang kering - goreng
Lada hitam - tumbuk/kisar
Ulam-ulaman : pucuk putat, pucuk gajus, daun kaduk, daun cekur, 1 btg serai, kobis, pegaga... boleh tambah sebayak mana jenis ulam lagi

Lain2 aksesori:
Lauk pauk ikut citarasa
Sambal belacan

Cara2:
Ulam2 dibersihkan dan racik halus
Tumbuk udang kering, isi ikan masin dan lada hitam
Gaulkan kesemuan ulam dan bahan tumbuk dengan nasi.
Makan bersama lauk kegemaran atau yg bersesuaian.

Ikut yang saya baca, orang sini suka makan nasi ulam ni dengan sayur asam pucuk keladi... Bilalah nak rasa hat original resipi ni ye... :)

No comments:

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...