July 15, 2011

Punten - makanan Jawa

 
PUNTEN! Hahaha... mesti ramai yg tak pernah dengar ini nama!  Punten adalah makanan popular orang2 Jawa belah Sabak Bernam terutama kaum kerabat ku... Sebutan 'ten' tu macam 'e' tanda eg bile, sape.. bukan macam sebut 10 in english... :P  Ini juadah terutama yg selalu dimakan waktu sarapan pagi waktu saya kecil2 dulu.. Kira macam makanan nostalgialah jugak.  Tak abis2 akak nak bernostalgia...


Orang zaman sekarang dah jarang jumpa rasanya... Ala, sebenarnya ini macam nasi impit je... tapi versi lemak.  Atau nasi lemak versi impit... Buatnya macam nasi lemak, boh santan & garam.. pastu air kena banyak macam nak buat bubur atau nasi impit.... Nantilah akak citer balik kat bawah.  Zaman saya kecik2, makan punten ni dengan sambal udang kering atau isi ikan goreng, dan ditumis dengan cilipadi serta bawang.  Ada daerah yg makan punten dengan sambal tumis biasa atau sardin.  Ikutlah masing2...

Nak tau apa kandungan dan cara membuatnya?

Bahan2 (untuk 2 orang) :

1 cawan beras (sebaiknya beras biasa..)
1 cawan santan
1 sk garam (atau secukup rasa - macam buat nasi lemak)
Air yang banyak (saya letak 1/3 periuk 1.8 ltr)

Cara:

1)  Basuh dan masak beras macam biasa - sekali dengan santan & garam.  Saya guna periuk elektrik je.. dan biarkan sampai suis naik sendiri... selalunya belum cukup kering.  Kalau tak cukup kering, sambung atas dapur biasa sembil sekali sekala mengacau nasi.

2)  Bila air nasi dah kering, keluarkan nasi ke atas dulang atau bekas, dan tekan2 dengan daun pisang atau plastik.  Ratakan... Mula2 memang agak melekat, tapi bila dah nak sejuk semakin elok... tekan2 sampai rata dan padat.  Sejukkan sebelum dipotong dan dimakan..

3)  Bila dah sejuk, boleh potong... kalau potong waktu ia masih panas, jawabnya melekat la nanti..

Selalu malu2 bab letak sambal.... :((

Cara buat sambal :
Tumbuk BAWANG PUTIH, BAWANG MERAH, CILI PADI dan UDANG KERING... Tumis dengan minyak sampai garing... masukkan sedikit garam.. Kalau nak cair sikit, bila bahan dah GARING, baru tuang sikit air dan biarkan sampai mendidih... angkat!

14 comments:

j said...

Plan nak try buat hari ni
Saya pon jawa from Sg Besar

Anonymous said...

sedap kak punten ni.kami yg duk ijok ni makan dengan sambal tumis ikan bilis @ sambal taun..

Cik Siti Abu Sujak said...

Memang macam2 padanan dia.. Dulu, kadang2 makan dengan isi ikan yg dibuat sambal merah.. Ada kawan, org Ijok jugak, cakap dia makan dgn sambal sadin... ahh terliur dah ni :D

Anonymous said...

Betul tu sedap makan dgn sambal tumis cili api mmg makanan org jawa...

aDa MasA LeBih... said...

Mmg maveles punten ni..sy yg org puchong ni pn suka sgt ngan mknn jawa..terbaikkk!!!

Diyana Sakura said...

Terima kasih sebb share resipi punten.. Saya bukan org Jawa tapi trcari-cari resipi ni setelah makan punten di rumah kakak ipar.

cinta asmara said...

makannya sama tempe goreng....hangat...!!! :-) MAKNYUSS....

abu hannan said...

Uwenak banget kui angger enek kopi panas...

ronn97 said...

Ngences aku..

Azean Hashim said...

Tgh buat punten ni...doakan saya berjaya..hihihi

Cik Siti Abu Sujak said...

Dah berjaya ke Azean? hehe

Unknown said...

Mak ku mbiyen selalu ngawe kue...ndee nyeluk gablok...hehe

ROSNADIR said...

gablok rak ono santen.

Anonymous said...

Gablok tu..pulut dikukus letak kelapa parut dan sedikit garam. Mskkan dlm pasu dan ditumbuk hingga lumat. Lpstu letak didulang dan ditekan bg padat macam buat nasi impit

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...