July 15, 2011

Maggo Lassi

Hari ni sebenarnya akak rajin sket... Dari awal pagi sebelum pukul 5 dah ke dapur.. Maklum summer ni subuh awal.. tadi bangun kul 4.15pg kira dah dekat sejam subuh masuk.. terbit matahari pulak dekat pukul 5.


Masuk dapur awal2, realisasikan niat buat punten yg dah tersiar tu... pastu tok tok tok lesung berbunyi, buat sambal pulak... Eh! Sebelum tu buat inti kelapa dulu.... Siap sambal tu, ambik kuali besor lak untuk tebar kuih ketayap.. hehehe!  Memangle makan makan dan makanan!  Tapi sebenarnya buat sikit2 je, cuma renyah kerjanya... Punten tu untuk sarapan dan lunch... Kuih ketayap lak, ada lagi utk minum petang... Tak tau apasal, ketayap tu tak nampak lembut sangat walau letak telur dan santan... mmm. Lepas kenyang sarapan, terus gi market & Geant, shopping groceries macam biasa...




Lepas berhempas pulas menyiang dan membasuh ikan, udang dan ayam... dan kemas dapur, saya pun kupasle mangga yg dibeli di Geant tadi.  Besor je mangga tu... 3 biji BD1.8.. idokle murah sangat... Tapi, kupasan kulit pertama akak dah nampak kecacatan isinya huhu!  Kupas le juga sampai habis... Mak aihh, teruk benor la pulak ropenya.  Keras di luar, lembik di dalam.  Macam lepas jatuh berdebub dari pokok! Tapi tak busuk.. Kalau potong, mesti tak makan sebab dah rupa eskrim.. haha.  So, akak pun tukar le sifat mangga tu kepada yg lebih sedap seperti dalam gambar... Itulah ceritanya...



Bahan2:

1 biji mangga
2 sudu besar plain yogurt
2 sudu gula
Ais kiub dan sedikit air

Cara2:

Masukkan kesemua bahan ke dalam blender dan kisar sampai halus... Tuang ke dalam gelas. Pastu apalagi, minum le yerr..... :D


Sedapnye sejuk2... cuma kaler kat luar kuning, dalam gambar pucat le pulok!!

No comments:

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...