April 3, 2012

Sicilian Orange Cake

Malam ni dengan selamba saya buat kek oren ni.. Resipi asal ni saya dapat kat blog Teratak Impian sambil skodeng kek2 dia yang cantik2 belaka deko nya.  Sedap juga kek oren ni walau tak cukup syarat. Buatnya pun kejap je.. Almaklum dah terbiasa buat kek rumit kebelakangan ni.. heheh!

Oklaa...dah tak larat nak bebel banyak2 sebab ngantuk sangat.  Nak tido awal.  Jom semak resipi..


Sicilian Orange Cake
Resipi dari: Blog Teratak Impian
Olahan semula: Cik Siti

Bahan2:

250g mentega
250g gula pasir (saya guna 200g gula kaster)
4 biji telur saiz M
1 1/2 sk parutan kulit oren (saya tak letak pun)
250g tepung naik sendiri
85ml jus oren (saya guna 80ml sunquick)
Saya tampah sedikit pewarna kuning..

Cara2:

1) Panaskan oven dengan suhu 160C (ikut kebiasaan oven masing2)
2) Pukul mentega dengan gula sampai berkrim.
3)  Masukkan gula satu persatu.  Pukul hingga kembang
4)  Masukkan tepung dan jus oren berselang seli sambil memutar dengan speed perlahan
5)  Lenserkan loyang dengan mentega dan alas dengan baking paper.
6)  Tuangkan adunan ke dalam loyang dan bakar selama 30-40 minit.  Cucuk dulu tengah2 kek untuk memastikan benar2 masak
7)  Keluarkan dari oven dan bila dah sejuk baru keluarkan kek dari loyang.  Hiaskan ikut citarasa..

No comments: