March 28, 2012

Char Kuey Teow

Tak tahan sangat tengok char kuey teow kawan akak si Atie yg tayang kat fb kelmarin... dengan kuahnya yg membanjiri kuey teow tu.. pergh! memang aku tergoda.. aku tergoda terkeciwa..  Maka pagi ni pun akak carilah bahan2 tu kat supermarket.  Tak kiralah, walau akak sorang je yg nak makan. Hehe.. bila en abe ada, tidakle pulak datang kerajinan tu.  Asyik bagi dia menu tak best je! Ya ampunn..

Resipi pun seperti yg di 'describe' oleh Atie tu.. Cuma kuantiti bahan tu kenalah agak2 ikut isirumah, ye tak? Simple je.. tp sedap.  Rasa dah setaraf dengan CKT Pak Din yg selalu saya beli dulu.. (Sekarang dah tak beli sebab timing dia selalu tak match dgn akak).


CHAR KUEY TEOW

Bahan2 (hidangan 1-2 orang) :

1/3 paket kuey teow - cuci dulu
2 ulas bawang putih
1-2 ulas bawang merah (ikut saiz)
2 sudu besar cili kisar
Cili padi (opt)
Udang segar - ikut citarasa nak byk mana
3 tangkai kuchai
Segenggam tauge
1 butir telur
Kicap pekat/manis - saya guna kicap manis
Air secukupnya
Garam dan gula (ikut citarasa)
Serbuk perasa (opt utk yg tak suka)
Minyak utk menumis

Cara2:

1)  Tumis bawang putih dan bawang merah yang telah dikisar atau tumbuk, juga cili kisar.  Tumis hingga wangi.
2)  Tuang air dan kicap dan biarkan sehingga menggelegak. Air tu agak2 la tenggelam dan basah kuey teow tu.
3)  Masukkan udang, kucai dan kuey teow.  Kacau seketika.
4)  Pecahkan telur ke dalamnya untuk memekatkan.  Kacau rata.  Perasakan dengan garam, gula dan perasa.  (saya masukkan lebih kurang 1 sb gula dan 1 sudu kecil penuh garam)
5)  Akhir sekali masukkan tauge dan matikan api..

No comments: