February 26, 2012

Sambal Taun Kerang

Edisi ulangan.. Atas permintaan adik bongsu suami isteri.. Si suami orang Kelate yg dah terpikat dengan makanan2 Jawa.  Yang ni nak bagi rasa kaum kerabat Kelantan merasa.  Tapi dah pesan siap2 jangan pedas sangat.  Kebetulan cili pun bukan jenis pedas.  Letak segenggam pun masih tak pedas.

Sambal taun atau tahun ni kalau nak sedap kena pedasnya kuat sikit dan perangat dulu sekali dua, atau sehari dua, baru umphh!!  Cuma kadang2 tak sempat perangat lama, dah habis.  Gambar di atas tu dah berapa kali dipanaskan, keluar masuk petisejuk.. tpi masih tak pedas walau cili tu dah pecah.  Atau... lidah saya je yg berkata begitu.  Maklum lidah besi.. hehehe...


Resipi Sambal Taun


3 kg kerang (timbangan bersama kulit)
Segenggam cili padi - buang tangkai saja
10 ulas bawang merah - hiris
3 ulas bawang putih - hiris
3-4 inci lengkuas - hiris (saya suka kalau lengkuas banyak)
1/2 inci belacan - hancurkan
Santan pekat - saya beli yg market dgn harga RM2 tu
Air secukupnya
1 keping asam gelugur
Garam secukup rasa
Gula (dalam 1/2 sudu kecil untuk meneutralkan rasa) - opt
Minyak untuk menumis

Cara2:

1)  Rebus kerang dan ambil isinya
2)  Tumis bawang merah, bawang putih dan lengkuas hingga layu.  Taburkan pula belacan dan kacau.
3)  Masukkan isi kerang dan cili padi.  Kacau2 sikit hingga kerang nampak sedikit mengecut
4)  Tuang santan dan air secukupnya (sampai tenggelam kerang tu).
5)  Masukkan juga asam keping dan garam serta gula.  Biarkan mendidih lama sedikit, sambil sesekali mengacau supaya tak pecah minyak


p/s: Selingan.. Saya menulis ni sambil makan pulut + kelapa lemak masin.. Saja nak mengimbau zaman kanak2.. Tapi masa zaman tu, arwah nenek akan kepal2 pulut dan digolek pada kelapa tu.. perggh sedap sungguh!!  I love u buk.. Al fatihah.

3 comments:

M.U.M.M.Y M.I.Q.H.A.E.L said...

wallah wallah wennak nye bakyu...

Cik Siti said...

mamang enak lho.. hehe!

Marinipksabah Marin said...

tambah lengkuas sama banyak dengan cili / ptg2 besar batang mancis klau nak umph lagi.:)

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...