February 21, 2012

Kek Opera (versi gelabah)

Huhuu... akhirnya terlaksana juga impian nak buat kek opera.  Membuatnya dalam keadaan gelabah dan kurang sabar.  Sebabnya si kecik tu asyik 'checking' je ke dapur dan menyebut2 nak kek.  Sedangkan nak buat kek ni kena ada masa yg panjang.. penuh 'passion' dan 'patience'.  Tapi sebab entah berapa puluh kali duk menyebut (nak) kek, kita pun dah tak larat nak layan.  Mujur bila kek dah keluar dari oven, dia tertidur agak lama.  Jadi kek tu sempat sejuk untuk di'layer'.  Cuma waktu singkat untuk penyediaan ganache tu, dan kurang pandai membelah kek, membuat layer tu jadi huru hara.
Kesimpulannya, dapat juga saya rasa kek opera ni.  Walau rasanya tak 100% macam yang di luar, sikit2 pasti ada.  Saya tak mampu nak habiskan sepotong pun, sebab terus jadi pening.  Maklumle, tak pernah buat kek sampai telur 10 biji.  Lain le baulu kan... Lepas tu guna coklat kompaun pula untuk ganache tu.. mungkin sebab tu jadi manis sangat dan pening saya.. huhuh!

 Dan... saya juga melakukannya tanpa bahan yg cukup.  Saya ingat ada gula kaster dalam gobok, rupanya yg ada hanyalah gula biasa yg halus  (fine sugar).  Hantam sajalah labu...
Resipinya pula adalah kombinasi 2 resipi dari blog masam manis dan citarasawan.  Ala2 mix n match gitu.. haha.  Maka itu saya takmau lah letak resipi tu kat sini... 
Kalau nak tau rupa kek yg cantik dan mengiurkan tu, kenalah melawat blog dorang tu...


No comments: