January 10, 2012

Pau Gebu

Tak abis2 mak buat pau.. Dalam sebulan ni, entah berapa kali.. Yang bulat, yang bentuk rose.. mmm!  Kalau pengukus tu boleh cakap, dia kata "no! no! dun want!!!".  Abe ku pun dah sebut tadi, no PAUs!! kihkih.. padahal masa tu akak tengan memerap doh pau.

Bukan taknak buat benda lain, tapi ini kuih Ahmad Fawwaz saaaangat suka! Kalau buat 10 biji, 8 biji dia    punya je. Sekali makan 2 ketul.. Sebab tu mak dia suka buat. Fawwaz ni macam saya selalu sebut, amat  memilih soal makan.  Tak boleh pedas, masam sikit, masin dan macam2 perasa pelik. Sejak bayi dia sangat picky. Masa bayi dulu, mana dia suka bubur nasi dan yg sewaktu.  Asyik2 keledek rebus.. hahaha!  Pasta putih, pizza memang favourite dia.  Benda2 berkeju.. Adakah disebabkan mengandung dulu mak cuma mengidam chicken chop? ehehee.. ke situ pulak!!!


Resipi pau kali ini di ambil dari blog Jane Chew.. Cuma JC punya gebu dan putih melepak sebab guna tepung Hong Kong.  Saya pulak guna tepung gandum biasa.  Tapi, walla... very the gebu and glowing rupa dia.  Tak sia2 akak menunggu lama sebelum kukus.  Sampai tertidur2 Fawwaz menunggu pau.. bangun kejap bila pau masak (makan 1 3/4 biji) dan sambung tidur sampai dekat senja.  Lepas tu mengamuk.. erkkk! maleh betul akak budak tidur lewat petang ni...

Pau Gebu
Resipi asal: Jane Chew
Translated by : Cik Siti

Bahan A
300g tepung Hong Kong (saya guna tepung gandum biasa)
1 sudu kecil yis kering (saya guna mauripan)
50g gula kaster
150g susu (saya guna susu Dutch Lady Full Cream)
Secubit garam - jgn dekatkan garam dengan yis ye..
1 1/2 sudu besar shortening

Bahan B
1 sudu kecil baking powder (Double Acting)
1 sudu besar air

Cara2 (cara ni ikut suka saya..):

1)  Campurkan kesemua bahan A dan uli sampai halus.
2)  Tutup bekas berisi doh dengan plastik cling.  Biarkan sampai jadi 2 kali ganda atau selama 45-55 minit (ikut cuaca).
3)  Campurkan baking powder dan air (Bahan B) dan tuang sedikit2 pada doh sambil menguli.  Uli sampai doh sebati dan tak melekat
4)  Rehatkan doh selama 15 minit lagi (ikut asal di tutup semula dgn plastik, tapi saya tak buat..)
5)  Bahagi2kan doh kepada 10 bahagian kecil atau ikut suka nak besar mana.  Isikan inti kegemaran anda.  Saya letak inti kacang dan coklat.
6)  Biarkan lagi selama 30 minit
7)  Kukus selama 10-15 minit dan pastikan air dah mendidih sebelum mengukus.

Pau gebu ni bukan makcik buat... tapi beli kat restoran di BBB... gebus tak sempat berlama2 dah selamat kena ngap!!

2 comments:

Siti Rohani A Bakar said...

Salam sis..klu nk frozen kukus smp masak jgk k

Cik Siti Abu Sujak said...

Waalaikumsalam..
Ya.. kukus sampai masak. Sejukkan baru bungkus n masuk freezer

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...