January 2, 2012

Ikan Siakap Stim

Dah lama sangat mengidam ikan siakap stim.  Kat Bahrain takde ikan siakap. Bila abe kita dah balik ni, barulah dapat memasaknya... sebab ada gang nak makan dan sama2 suka.  Masak ikan stim ni kena makan dan2 tu.. masa tengah panas.  Lepas tu makan serentak, takde yg nanti2... Nanti sejuk kalu, keluor hanyir ikan tu.  Akak ni sensitip sket dgn bau2 ikan nih.. Tu pasai anak pun ikut sensitip terhadap sebarang bau.. huhu!

Resipi saya simple je... dan selalu tukar2 ikut apa yg ada.  Yang penting, nak kena ada sambal belacan atau sambal kicap... makan dengan nasi panas dan sayur fresh atau ulam2an.  Jadilah hidangan paling sihat... suke!
Ikan Siakap Stim

Bahan2:

1 ekor ikan siakap - bersihkan dan kelar tengahnya
2 inci halia - potong halus
2-3 ulas bawang putih - mayang halus
1/2 labu bawang besar - hiris kasar
1 batang serai - hiris
Daun sup - untuk tabur
Karot - hiris halus (optional)
1 sudu sos tiram
1 sudu sos ikan
1 sudu jus lemon
Sedikit garam - lumur pada ikan
1/4 kiub ayam (optional)

Cara2:

Letakkan ikan dalam pinggan tahan panas.  Taburkan semua bahan hiris di atas dan bawah ikan, juga dalam perutnya.
Curahkan sos tiram, jus lemon dan sos ikan ke atas ikan.
Kukus selama 10-15 minis

No comments:

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...