November 15, 2011

Ikan Dori 3 Rasa


3 rasaku yg macam sweet & sour... biorlah dia!  Minggu semalam ni tak pergi fish market sebab memang tak mau... Jadi kita beli je dori fillet yg tak payah susah2 nak menyiang.  Ikan dori ni kalau fikir, rasanya macam diletak soda bikarbonat atau baking powder.. huhu adakah?

Ikan Dori 3 Rasa
Bahan2:

1 keping isi ikan dori - potong 4 atau 5
1/2 labu bawang besar
2 ulas bawang putih
1 inci halia
1 sudu besar sos tiram
1 sudu besar sos tomato
1 sudu besar sos cili
Nenas dipotong kecil
1 biji tomato segar
1 batang cili - potong memanjang
Sedikit gula & garam
Sedikit tepung jagung
Lada sulah
Minyak utk menumis

Cara2:

1)  Lumurkan ikan dengan garam dan lada sulah.  Kemudian digolek2kan pada tepung jagung.  Goreng sampai warnanya keemasan.
2)  Tumis bawang besar, bawang putih dan halia sehingga naik bau.
3)  Masukkan kesemua sos dan kacau2.  Kalau ada sos nampla, pun boleh letak.. Tuang sedikit air utk mencairkannya.  Masukkan juga nenas, tomato dan cili serta gula & garam jika perlu (sos tu adjust lah, ikut banyak mana kita nak kuah tu..)
4)  Bila dah mendidih, masukkan ikan... ratakan sosnya dan matikan api.

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...