November 16, 2011

Cucoq Jagung + Udang

Cucoq, cucur, jemput2, cekodok & tepung goreng.... benda yg sama, cuma nama je lain2 kan..

Pagi ni saja nak letak resipi cucur jagung ni sebab terasa sedapnye masuk kat tekak... Lembut walau tak guna telur dan sedang2 je rasa garamnya hehe!  Dapat pulak cicah dengan sos Thai.. 

Buat benda semudah ni pun kadang2 ikut mood dan hari juga.  Macam pagi ni, bangun2 tidur je dan lepas solat terus rasa nak menguli.. Mood rajinlah tu! Teringat yg Fawwaz suka pau coklat dan dah lebih seminggu tak buat.  Dapat pulak roti dah abis, kenalah ada back up. Sebelum menguli, ingat juga fav en abe yg suka cucoq... Dalam fridge ada seketul jagung, ada udang... wahh!! untuk anak ada, untuk abi ada.. untuk mak? huhu... nanti sat akak buat nasi goreng!  :P

Cucur Jagung Berudang














Bahan2:

200g tepung gandum
1/2 labu bawang besar - hiris halus
4 ekor udang sederhana besar - potong2 kecil
1 tongkol jagung - hiris (isinya je ye..hee)
1 sk yis kering
1 1/2 cawan stok udang - air rebusan kulit udang
Garam secukup rasa
Cili yg dihiris nipis (opt)

Cara2:

Masukkan kesemua bahan ke dalam bekas dan adun sebati.  Biarkan seketika (dlm 10-15 minit) sebelum menggoreng dengan api yg sederhana.


Pau che mat... 9 biji kesemuanya. 4 inti pedas 5 inti coklat.. abi tapau 3, yg tinggal hanya sebiji. Berapakah yg telah masuk ke dalam perut? Soalan matematik hari ini.. hehe!

No comments:

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...