Pages

November 19, 2011

Bihun Kari

Tetiba badan ni rasa lemah... macam nak demam.  Tapi tak kot... mungkin terlalu risaukan sesuatu.  Lepas tu, baru je baring dan nak 'belayar' kejap, dah si kecik ni mengejutkan saya. Minta itulah inilah..  Sebab tulah, penat macamana pun, kalau tak malam, susah mak ni nak tidur.  Malam pun, tak tentu tidur tu boleh lena... selalu tu, start tidur kat bilik atas tilam empuk, ending dari pukul 12 mlm kat atas lantai depan TV ni...

Sebenarnya saya baru balik dari Ansar Gallery.. Sebuah mall yg menjual barang2 boleh tahan murah, esp dari China (tu sebab murah... :D).  Tujuan utama nak cari perfume/EDT yg dikirim oleh pakcik.  Selain susah dia nak cari kat Sabak Bernam (bukan kat KL ye... heheh), kat Ansar tu murah sikit.  Mungkin sebab tax free.. EDT tu ialah Azzaro Chrome yg cuma berharga BD13+ utk botol 100ml.  Lebih kurang RM108.. Lepas tu nak cari silicone mould lagi sebiji, tapi takde la pulak yg besar tu.
 
EH! Sebenarnya akak nak cerita pasal menu sarapan pagi ni.. bukan nak membebel pasal Ansar Gallery.  Pagi ni memang kehabisan idea nak breakfast apa.  Takmo lah makan roti bakar je... Mujur ada sikit bihun.. yg memang nak dilenyapkan dari pandangan.  Kalau tak, tak abis2 nak kemas kabinet tu..  So, itulah citernya... hehehee...  Guna bahan2 yg ada je!

Bihun Kari Simple
(Hidangan utk 2 orang)

Bahan2:

Bihun - celur
Sawi - celur
Daun parsley - racik
Bawang goreng
Sambal tumis atau cili kicap - ikut citarasa
Limau nipis/lemon

Untuk Kuah:

Udang - jumlah dan saiznya ikut citarasa 
1 biji telur
1 labu bawang besar - kisar (bawang kecik pun OK, cuma minggu ni tak beli..:D)
2 ulas bawang putih - kisar
1/2 inci halia - kisar
3 sudu rempah kari ikan
Santan secukupnya
1 keping asam gelugur
Garam secukup rasa
Minyak untuk menumis

Cara2 (kuah):

1)  Tumis bahan kisar sehingga pecah minyak dan naik baunya.  
2)  Masukkan rempah kari, kacau2 seketika dan tuang sedikit air supaya tak garing/kering.  Kacau2 kejap..
3)  Masukkan santan dan tunggu sampai mendidih.  Masukkan udang diikuti telur yang dipecahkan terus ke dalam periuk.  Kacau dan biarkan mendidih lagi sambil mengacau sedikit agar tak pecah santan.  Masukkan asam keping dan perasakan garamnya.
4)  Angkat dan makan dengan bahan2 celur...

No comments:

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...