November 15, 2011

Bingka/Kuih Bakar Labu

Wajah bingka labu ni sama je dengan bingka kentang... Tapi ni memang la bingka kentang hari tu... akak pinjam gambo je! Gambo asal tak jumpa.. hahah...

Guna silicone mould yg rupa macam pasu gantung tu... mudah dan cantik kejadiannya :D

Cara nak membuat bingka labu sama je ngan yg kentang.. cuma tukar bahan utama je.

Bingka/Kuih Bakar Labu

Bahan2:

250g labu yg dah direbus dan lecek (nak lebih sikit pun boleh..)
1 cawan tepung gandum
1 biji telur
1/2 cawan gula
1 cawan santan -
1 sudu besar susu pekat manis
1 sudu besar majerin/mentega
1/2 sk garam

Cara2:

1)  Masukkan kesemua bahan ke dalam blender.  Blend sampai  halus.  (saya tinggalkan sedikit labu lecek tu untuk dicampurkan kepada adunan yg dah dimasukkan ke dalam loyang, sebelum membakar)
2)  Masukkan ke dalam loyang pembakar yg dah dilengser dengan majerin/mentega.  Bakar selama 50min - 1 jam (atau sampai permukaan bingka keperangan).  Ikut citarasalah ye...  Suhu 180C.

p/s:  resipi ni boleh juga diubah kepada kentang, keledek, dsb.

No comments:

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...