October 22, 2011

Sambal Sotong Rex


Sambungan dari kisah menu lontong semalam... Saya fikir bukan saya je terpengaruh dengan menu sambal sotong dalam tin jenama Rex ni.. dari dapur Kak Jee  dan Mamafami  tu.  Saya pun sebenarnya sekadar silent reader je pada blog mereka.. Suka baca dan tengok apa yg dorang tulis..

Inilah rupanya sambal yg menggunakan sotong tin tu.  Boleh tahan sedap.. Tapi bukan sedap semulajadi kot.. Kalau sambal yg kita buat tu sedap, jadilah sedap hehehe...  Yang penting, mudah.. Takyah nak siang2, basuh dan sedia lembut...  Rasanya macam sotong kering tu..

Cara akak buat... dengan cara malas sedikit nak menulis.. :P

  • Buat sambal tumis macam biasa tu... tumis bawang dan cili kisar sampai garing atau pecah minyak.. Selalu saya tak letak belacan, tapi semalam saya letak sikit... juga letak hirisan tomato.  Perasakan dengan gula dan garam.. Cuma garam tu tak letak pun takpe kot sebab sotong dah sedikit masin. Minyak tu pulak, biarlah banyak sikit.  Nanti boleh buang kalau terlebih...
  • Sotong tu saya tuang dulu dalam bekas dan potong kecil2..  baru tuang ke dalam sambal.  Saya tuang semua termasuk airnya (ikut cara kak jee)... Kacau dan biarkan dulu sampai agak kering sambal tu, baru angkat... 
  • Kalau suka sambal yg cair, tambah je air..  Saya kalau masak canned foods macam sardin ke, memang suka biarkan lama.. sampai hilang sikit hanyirnya.. Alergic sket ngan bau dia, tapi suka nak makan :)

No comments:

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...