October 23, 2011

Ikan Dori Bakar


Ini baru kali kedua saya membeli ikan dori ni... Sebab masa tu saya malas nak buat kerja siang-menyiang ikan dan mencuci ikan.  Kalau beli ikan ni, tinggal cuci dan masak je...

Macam entry yg lepas, saya cuma perap sekejap je dan masukkan kesemuanya dalam bekas dan bakar kat oven.  Sekejap je dah siap... Simple and healthy!  

Bahan2:

1 keping ikan dori - potong jadi 3-4 keping
1/2 labu bawang besar - potong dadu
2 ulas bawang putih - ketuk dan hiris
Sedikit lada benggala (capsicum) - didadu
Kicap manis secukupnya
Sos lada hitam secukupnya
1 sudu mayonaise
Perahan limau (saya guna lemon juice je)
Sedikit garam
Gula/madu (opt)
Sedikit minyak masak (saya guna olive oil)

Cara2:
-  Ikan dicuci dahulu.  Saya suka merendamkannya dengan garam sekejap dan tos
-  Campurkan kesemua bahan dalam bekas dan masukkan ikan.  Perap sekejap dalam 30 minit pun cukup.
-  Bakar dalam oven dengan kepanasan 200C selama 20-30 minit.
-  Kalau suka nak pedas, boleh adjust kasi cili byk2..


... sayurnya masak lemak labu campur sawi... jangan lupa sambal belacannya ye!  :D

No comments:

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...