Pages

October 25, 2011

Pau Inti Coklat



Rasa lama sungguh tak menguli pau. Semenjak sebelum puasa hari tu... Bila tengok kat fridge, ada lagi inti coklat.. kalau tak buat apa2, nanti tau2 dah expired.. macam tulah selalunya :(


Walaupun petang tadi agak sibuk sebab nak menyiapkan tempahan karipap frozen utk Kak Yah, jiran baru saya dan juga kawannya, semangat juga nak menguli pau sambil bersenam. Tau2 jelah buat pau ni. Mengulinya harus dengan penuh perasaan... Sebab manual je, guna tangan.. Entah bila mesin penguli besor nak masuk dapur saya ye! Nantilah... tunggu balik rumah sendiri. Betul2 balik, bukan macam selalu tu.. kejap ada kejap takde!


 Gambar selingan : Karipap untuk Kak Yah.. terima kasih la sebab suka dan order... 
Lama juga kiranya saya bersara.  Dari Feb lepas.. :)

Resipi masih menggunakan resipi yg selalu... Resipi Mamasyipah yg dah lama saya tak skodeng blognya. Memang best resipi pau dia walau saya tak guna tepung pau atau tepung hongkong macam dia.. Cuma tepung gandum biasa.  Kalau tiru sebijik, mesti nampak cantik dan gebu + putih melepak macam mamasyipah punya.   Takpa na.. sementara duk Bahrain ni, kita buat je versi cik siti yg colornye redup je macam ribut pasir kihkih!

Sumber: mamasyipah & cik siti
Bahan2 (saya guna versi saya sendiri utk 1/2 adunan - 8 biji):

240g tepung gandum (kalau ada tepung pau, gunalah ye...  :))
2 1/2 sudu besar gula
1 sk yis kering
1 sk double action baking powder
1/2 sudu besar shortening
130 ml air - saya guna yg agak suam
Inti - ikut citarasa ye!

Cara2:

1)  Gaul kesemua bahan dan uli sampai lembut - saya buat macam serbuk roti dulu, baru masuk air.  Lepas tu, kalau nampak macam kering sangat, cuma basah2kan tangan je pastu uli... ulang2 membasahkan tangan sampai tepung menjadi doh yang lembut..
2)  Bahagikan adunan kepada 8 biji kecil atau lebih kurang 40-50g
3)  Uli semula bahagian adunan kecil sampai doh menjadi halus
4)  Buat lopak dan masukkan inti.  Kemaskan dan alaskan di bawahnya dgn kertas.  Saya guna alas cupcake yg dileperkan tu..
5)  Biarkan/perap dalam 30 minit
6)  Kukus selama 10-15 minit.  Sebelum tu, didihkan dulu air kukusan ye  :)


 Kalau buat banyak2 mau lenguh satu badan.. hehehe

No comments:

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...