Pages

October 21, 2011

Lontong... lagi lagi :D

Malam tadi adalah malam yg sangat memenatkan... Anak bujang saya si che mat tu meragam sepanjang malam ke pagi.  Sejak kebah dari demam hari tu, ada masalah kat mulut pulak selain ragam yg menjadi2. Asyik mengadu sakit, tapi tak bagi kita tengok.  Sudahnya kejap2 menangis dan mengamuk.. tak dapat lena.  Berkhemah umi dan abi kat depan TV, menjaga dia.  Sekejap marah kat umi, sekejap marah kat abi... huhuhu!


Bila tiap nak lelap je kena kejut, akak pun bajet tak tidur lah sepanjang malam.  Pukul 12 terus ke dapur, isi beras dalam plastik dan rebus.  Buat nasi impit... Pukul 12 tu dah kira larut malam kat sini, sebab subuh kul 4.19 pg.  Pukul 1.30 nasi impit dah siap... tinggal fikir nak masak kuah je.  Dapatlah juga lelap pukul 3-4.30, sebab hubby menggambil giliran pula..

Maka pagi tadi kami sarapan lontong lah.. Favourite nih, entah berapa kali dah buat kat sini.  Ada pulak tempe frozen sikit dan sengkuang yg akak seludup dari Malaysia keh keh!  Lepastu buatkan sambal tumis sotong dalam tin jenama Rex... yg telah digembar gemburkan di dapur Kak Jee dan Mamafami tak lama dulu.  Ni pun akak seludup se'ting' je..  Resipi lontong atau lodeh di dah banyak kali masuk sini.. Cuma kali ni saya tak tumis.. main rebus terus.

Best dapat gandingan sambal sotong...

Bahan2 (kuantiti agak2 je lah ye):

Bahan kisar
Bawang besar
Bawang putih
Udang kering
Bilis
Halia

Sayuran dan Lain2 (kalau nak tambah ikut citarasa masing2 pun takpe)
Sengkuang
Lobak merah (carrot)
Kobis
Tempe - saya goreng sekejap
Suhun
Lengkuas - ketuk
Serai - ketuk
Daun bay - saya guna yg kering je
Santan - saya guna santan serbuk yg cair je sbb tak mau lemak sgt
Serbuk kunyit
Garam

Cara2:

1)  Bahan kisar dan lengkuas direbus dengan sedikit air sampai mendidih
2)  Masukkan sengkuang dan lobak... tunggu sampai separa lembut.
3)  Masukkan kobis dan tempe... juga santan dan serai.  Letak garam dan kunyit sekali..  Kalau ada udang basah, selalu saya masukkan masa ni... tapi minggu ni kita puasa udang.. :)
4)  Bila dah mendidih (jaga2 jgn sampai pencah minyak) dan sayur lembut kesemuanya, baru masukkan suhun... Biarkan kejap dan matikan api.


Nasi lemak ni jiran baru kami Kak Yah yg bagi saat kami nak breakfast.  Baru beberapa minggu tiba dari M'sia... :)  Alhamdulillah, rejeki... rejeki.. *seronok rasa dapat 'sekampung' dgn orang kita... ;D*

No comments:

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...