August 14, 2011

Puding Trifle


Terpengaruh lagi dengan posts adik2ku kat fb... semua pakat buka puasa dgn triffle ye.  Sebenarnya malas sket nak buat, takut tak dapat sambutan.  Maklum abe kita ni dah mula diet gula.. tau2lah dalam usia nak pencen nih huhuhu.  Tapi sebab macam tergoda je terutama musim tgh panas ni, buat le jugak.  Bahan pun tak banyak mana, buatnya pun tak susah.. 2 hari ni kenalah makan dessert yg sama ekk hehehh..

Resipi asal dari My Resipi oleh daniaelyza.  Tapi akak sesuaikan dengan apa yg boleh didapati di Bahrain ni, dan juga kabinet ajaib ku itu.. :))  Kejadiannya setakat manis2 buah, cuma seperti biasa kek kat Bahrain ni selalu manis bebenor... :)

Bahan2:

Swiss Roll (kek/baulu gulung) secukupnya - kat Bahrain ni guna jenama Americana perisa raspberry
1 tin susu cair - setin kat sini kecik, cuma 170g
1 sudu besar gula
4 sudu besar tepung kastard
400ml air
1 tin buah-buahan campuran - asingkan airnya tp jangan buang
1 kotak serbuk jelly - saya guna sekotak tu beratnya 85g, perisa raspberry *
300ml air panas mendidih *
300 ml air sejuk dari petisejuk *

Cara2:

1)  Didihkan susu cair bersama gula..
2)  Masukan tepung kastard yg dilarutkan terlebih dulu dengan air (400ml).  Masak sampai pekat.. sambil tu kacau ye, kalau tak berketul2..
3)  Dalam sebuah bekas, susun swiss roll yg dah dipotong2 ke atasnya... Basahkan dengan air buah yg dah diasingkan tadi.  Kemudian susun pula buah-buahan tersebut..

4)  Tuang kastard yg dah dimasak tadi ke dalam bekas.. (ada juga yg masukkan buah selepas menuang kastard, ikut memasinglah..)
5)  * Untuk buat jelly pula, saya ikut aturan di kotak... mula2 didihkan 300ml air dan tuangkan ke atas serbuk jelly yg dah dimasukkan ke dalam mangkuk.  Kacau sampai jelly larut.. selepas tu, tuang pula 300ml air sejuk.  Dah tu tuang jelly ke atas lapisan kastard (cara #4)
6)  Sejukkan trifle sebelum dimakan... sedapnya selepas beberapa jam di dalam petisejuk

 jangan tengok lama posa2 nih... ;))


No comments:

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...