Pages

August 14, 2011

Popia Bersira Pedas


Hari tu ada saya bertanya seorang kawan, macamana nak buat popia yg tak berminyak sangat... Maksud dalam hati tu, selalu beli kat kedai kadang ada yg kurang berminyak.. tapi saya buat, selalu berminyak sangat sampai takut nak makan... Kot2 la kawan tu ada petua kan.  Tapi, belum dia jawab, kawan2 fb dia semua dah tolong jawabkan... ada yg kata goreng dengan air, masuk microwave, oven, dsb... Dah kalau dgn air tu, namanya rebus la dol, kalau masuk oven bako... Geram juga, sebab akak ni tanya dgn jujur... Sudahnya tak berjawab!

Mmm... dahlah.! Membebel la pulak kan.. kikiki.  Kelmarin, buatlah juga popia tu sebab ianya memang kuih popular di bulan Ramadan.  Lagi pulak, kulit tu banyak lagi balance buat murtabak haritu.  Nampaklah resipi blogger masak fofular di My Resipi - Hana..  Lantas teringat popia sambal Kak Bibah (org kampung akak).  Terbaikk popia dia tu.. dan murah.  Tapi kalau ikut kak bibah, cili kisar tu dia tumis lama dengan gula sampai pekat... gitulah kot!!  Akak beli & oder je... heheh.


Sedap juga resipi Hana ni... meh la cuba sekali.  Utk original resipi, tengok kat SINI (rajin2 le jalan2 ekk..).  Yg bawah ni versi apa yg ada kat Bahrain...atau versi jimat cermat  ;P  Gulung ketat2 sikit, kali ni kurang minyak yg bertakung kat dalam kelongsong.

Resipi asal - Hana @ My Resipi
Bahan2:

Kulit popia secukupnya
INTI
1 cawan kobis - hiris halus
1 batang carrot - hiris halus (saya guna parut sayur yg kasar)
Tauge & sengkuang - saya tak letak
1/2 labu bawang besar - dipotong dadu
1 sudu udang kering - rendam dan tumbuk
1 sudu sos tiram
Garam dan gula atau perasa

SAMBAL
2 sudu besar cili kisar
1 sudu makan bawang merah & putih yg dah dikisar - saya letak 2 sudu
2 sudu besar sos cili - saya & Hana guna sos chili Thai... tapi akak sebenornya tertuang lebih :D
Sedikit belacan - tak letak
Sedikit air asam jawan atau cuka - letak dalam 2 sudu air asam
Gula melaka atau gula putih - saya letak kedua2nya..
Garam
Bijan sangai - tak letak

Cara2:

INTI
- Tumis bawang besar hingga layu, masukkan sos tiram... kemudian masukkan udang kering, kacau2 dan akhir sekali sayur2an dan garam gula (selalu saya tak bubuh gula..)

POPIA
- Bentang kulit popia, sudukan sayur dan lipat/gulung sampai habis.  Goreng dengan minyak yg panas dan toskan.
- Bila SAMBAL SIRA dah sejuk, golekkan popia pada sambal dan susun atas pinggan.

SAMBAL SIRA 
- Tumis bawang sampai naik bau.  Masukkan cili kisar... dah agak terbit minyak, masukkan garam dan gula pula, diikuti sos cili.. kacau2 sampai pekat. Garam jangan banyak sgt, lebih kan gula ye... Bila dah pekat, angkat dan sejukkan.

Sangatlah bestnya....

No comments:

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...