August 6, 2011

Juadah Berbuka Minggu Ini

Minggu pertama puasa... nak tak nak memang kena rajin ke dapur sebab kat sini takde bazar ramadan.  Semua kena air tangan sendiri.. Lagipun kami tak berapa makan makanan arab ni, macam nasi bariani, mandhi, dan apa segala... Awal2 puasa di sini dulu pernah beli juga, tapi tak pernah habis, jadi membazir... Dah namanya tekak jawa + melayu, selera mestilah datang dari Malaya.. :))  Tapi walau hanya kerja di dapur, kaki ni lenguh2 je sejak bulan puasa ni. Lutut tu kalau dah tiba malam, mesti nak sapu yoko2.  Nilah, penyakit keturunan.... *sigh*

Puasa ni banyak recycle menu tahun2 lepas...haha!  Tak caya... memang kebanyakannya kali terakhir buat ialah puasa tahun lepas... macam roti jala, apam balik, cucur badak.. Makan tahun ye nak buat semula?!!  So, kalau kelmarin kita buat roti jala, nampaknya Ramadhan tahun depan baru ada ulangan... adakah!?

Jadinya, inilah tayangan amal juadah berbuka kita utk beberapa hari lepas dan semalam.. Simple je, sebab tak mau berlebih2... nanti tak tau nak makan mana satu.
_____________________________________

Permintaan istimewa en abe semalam ialah PISANG GORENG selain mihun goreng... Saya buat mee siam berkuah.. makan sampai sahur hehehh..
Sedap pisang ni, jenis tak manis dan tak masam.. juga keras sedikit (saya suka pisang jenis macam ni).. Tapi makan seketoi je sebab dah terkenyang... Bila sahur, tak lalu pulak sebab kejar masa... :(

Roti Jala - juadah hari Khamis lepas.  Dimakan dengan kari ayam.. buat banyak sikit, nak bagi Aidil (team mate abe) sikit... Akak dok bayang, sedapnya kalau dimakan dengan serawa durian.. kan kan!!??  Sebutla benda yang takde ye... ;P
Resipi ROTI JALA & KARI AYAM ada kat SINI...

Semalam, selain goreng pisang, saya buat APAM BALIK.  Resipi ada di SINI.  Last saya buat September 2009 tu.. puasa 2 thn lepas! hehehe....

Bubur kacang tak ingat bila membuatnya... mungkin hari pertama atau kedua kot... Letak sagu sikit.  Puasa2 memang saya suka buat bubur.. cuma hari tu tak bawa pulut hitam, jadi tahun ni tak buatle jawabnya.. Paling2 boleh buat nanti ialah bubur jagung... Minggu depan je lah.. :))

Itu je lah... harini nak buat cucuq badak lagi sebab inti dan frozen tapioca haritu ada lagi dan pastinya mendapat sambutan hangat!  Buat red snapper sweet sour & urap pegaga... cukuplah!  Banyak2 nanti senak perut.. :))  Cumaa... apasal nama dia 'cucur badak' ekk.. macam tak sesuai gitu... =.=

No comments:

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...